Roczny plan pracy świetlicy szkolnej
w Zespole Szkół nr 127
Rok szkolny 2024/2025
- Ogólne założenia
Organizacja i plan pracy świetlicy szkolnej wynikają z systemu wychowawczego oraz profilaktyki szkoły. Nauczyciel - wychowawca świetlicy szkolnej organizuje pracę tak by była ściśle związana kalendarzem szkolnym i podstawą programową. W trakcie zajęć, stosowane są różne metody i techniki by jak najbardziej dostosować rodzaj zajęć do zainteresowań i potrzeb uczniów.
- Cele i zadania świetlicy szkolnej
Celem pracy świetlicy szkolnej będzie przede wszystkim zapewnienie uczniom opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz tworzenie prawidłowych warunków do pełnego i wszechstronnego rozwoju podopiecznych.
- Do zadań świetlicy należeć będą:
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w świetlicy.
- Integracja uczniów oraz tworzenie przyjaznej atmosfery do pełnego rozwoju osobowości.
- Eliminacja zachowań niepożądanych i niebezpiecznych.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
- Wzbudzanie i podtrzymywanie postaw patriotycznych oraz kształtowanie postawy szacunku do tradycji.
- Wzmacnianie mocnych stron uczniów oraz pomoc w wyrównywaniu braków.
- Rozwijanie zdolności, umiejętności i zainteresowań uczniów.
- Ćwiczenie oraz wzmacnianie pamięci i zdolności umysłowych.
- Kształcenie rozwijające samodzielną kreatywność oraz innowacyjność uczniów.
- Zapewnianie uczniom aktywnego wypoczynku z wykorzystaniem rozmaitych metod i form zajęć.
- Nauka współpracy i współdziałania w grupie jak również samodzielnego myślenia i zdrowej rywalizacji.
- Kształtowanie umiejętnego korzystania ze środków masowego przekazu.
- Proponowane formy pracy do realizacji założeń programowych:
- Wspólne odrabianie zadań domowych.
- Gry i zabawy integracyjne, słowne, edukacyjne.
- Pogadanki, dyskusje i rozmowy tematyczne.
- Mapy myśli, burze mózgów.
- Zajęcia manualne, multimedialne, plastyczne, muzyczne, czytelnicze i relaksacyjne.
- Zajęcia z wykorzystaniem arteterapii, biblioterapii i muzykoterapii.
- Zajęcia ruchowe (gry i zabawy ruchowe, zajęcia na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe).
- Konkursy, teleturnieje, zagadki i quizy.
- Trening umysłu i pamięci.
- Imprezy i uroczystości świetlicowe i wewnątrzszkolne.
- Zajęcia wynikające z kalendarza szkolnego oraz planu zajęć świetlicy szkolnej.
Roczny plan pracy świetlicy ma charakter otwarty i może być modyfikowany dodatkowymi tematami zajęć zaproponowanymi przez uczestników w czasie jego realizacji.
Opracowano przez nauczycieli – kierownika i wychowawców świetlicy szkolnej.
Świetlica – świat wypoczynku, zabawy, nauki, kultury i sztuki
TERMIN |
TEMAT TYGODNIA |
CELE DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE |
SPOSOBY REALIZACJI |
|
WRZESIEŃ |
I |
Witamy świetlicę 02 – 06.09 |
· Zapoznanie uczniów z Regulaminem Świetlicy. · Integracja zespołu i zachęcenie do wspólnej zabawy. · Wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania obowiązujących w świetlicy. · Wyrabianie nawyków porządkowych. · Nabywanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy. |
Uroczyste powitanie wszystkich uczestników świetlicy. Poznajmy się - wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców świetlicy; zabawy integrujące grupę. Zapoznanie najmłodszych uczniów z miejscem, jakim jest świetlica. Zapoznanie dzieci z Regulaminem Świetlicy oraz dziennym rozkładem zajęć w świetlicy. Omówienie zasad właściwego zachowania się w świetlicy – przypomnienie/ omówienie (dzieci młodsze) zasad BHP. Wprowadzenie zasad dotyczących funkcjonowania w szkole w okresie pandemii Covid-19. Stworzenie kontraktu świetlicowego. Pogadanka na temat poszanowania sprzętu, gier i zabawek znajdujących się w sali. Opracowanie zbioru zasad i reguł, dotyczących zachowań w środowisku szkolnym oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania. Wypowiedzi słowne na temat wakacji, odwiedzonych miejsc i przeżytych przygód. „Plecak pełen wspomnień” – wakacyjne pamiątki, pocztówki, wspomnienia zatrzymane w kadrze. Rysunki/ prace plastyczne na temat minionych wakacji. |
II |
Będziemy bezpieczni 11.09-15.09 |
· Zapoznanie z najważniejszymi zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze. · Utrwalenie znajomości podstawowych znaków drogowych. · Utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły. |
Rozmowa kierowana na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach. Odblaski - ważny element przy tornistrze. Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się przy ulicy – oglądanie filmów edukacyjnych, odgrywanie scenek rodzajowych. Zagadki o tematyce ruchu drogowego. Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły: korytarzu, toalecie, sali gimnastycznej, stołówce. Zapoznanie/ utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po chodniku, przechodzenia przez ulicę. Wycieczka po okolicy - zwracanie uwagi na znaki drogowe i przejścia dla pieszych. „Na skrzyżowaniu” – zabawy w ruch uliczny. Grupowanie znaków drogowych (ostrzegawczych, informacyjnych, nakazu i zakazu), omówienie/ przypomnienie podstawowych znaków. „Zgaduj zgadula” - czy znasz znaki drogowe?. Wykonanie prac plastycznych „Bezpieczne przejście przez ulicę”, „Moja droga do szkoły. |
|
III |
Przyroda wokół nas 18.09 - 22.09 Sprzątanie świata 17.09 |
· Rozbudzenie aktywnych postaw wobec ochrony przyrody. · Kształtowanie nawyków dbania o porządek. · Wyrabianie nawyku nie śmiecenia we własnym otoczeniu. · Zwrócenie uwagi na potrzebę tworzenia miejsc chronionych przed ingerencją człowieka. · Zapoznanie z niektórymi gatunkami roślin i zwierząt chronionych. |
Dlaczego powinniśmy dbać o lasy, jeziora, rzeki – rozmowa kierowana. Zbieranie informacji o Parkach Narodowych – charakterystycznych gatunkach roślin i zwierząt, zasadach przebywania na obszarach chronionych. Przeglądanie albumów, oglądanie fotografii i czytanie ciekawostek przyrodniczych. Rozwiązywanie zagadek i rebusów o roślinach i zwierzętach. Poznajemy drzewa, przypominamy gatunki poznanych drzew. Obserwacja drzew rosnących wokół szkoły, nazywanie ich, wskazywanie cech charakterystycznych, zaliczanie do drzew liściastych, iglastych. Rozpoznawanie drzew po liściach, igłach. Praca plastyczna: „Liściem malowane”. Dlaczego przyroda jest w niebezpieczeństwie? – rozmowa kierowana. Rozmowa na temat: „Dlaczego ludzie śmiecą?”. Po co segregować śmieci? Zapoznanie/utrwalenie pojęć segregacja i recycling. Wykonanie plakatu pt.: ,,Sprzątamy las”- praca w grupach. Las – dom zwierząt i roślin – praca plastyczna. „Pożegnanie lata” – zabawy integracyjne, konkursy, quizy, prace plastyczne. |
|
IV |
W królestwie jesieni 25.09 - 29.09 Dzień Chłopaka 30.09. |
· Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie. · Rozszerzanie wiedzy dzieci na temat cyklów przyrody. · Kształtowanie poczucia estetyki i rozwijanie zdolności plastycznych. · Kształtowanie nawyku czytania. · Rozbudzanie wyobraźni. · Kształtowanie nawyków dbania o książki. |
Jesienne zmiany pogody – pogadanka na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku i określenie charakterystycznych cech jesieni. Ruch Ziemi dookoła Słońca i związane z nim zmiany zachodzące w pogodzie – filmy edukacyjne. Omówienie pojęć: jesień kalendarzowa, jesień astronomiczna. Czytanie wiersza J. Czechowicz „Jesień”. Tworzenie ilustracji do wiersza. Obserwacja środowiska i zmian w nim zachodzących – jesienny spacer po okolicy. Spacer po terenie szkoły i zbieranie jesiennych liści. Prace plastyczne: jesienny bukiet, pieczątki z ziemniaka, owoców, jesienne drzewo (prace z wykorzystaniem tworzywa naturalnego) Jesienne nastroje w muzyce - słuchanie Vivaldiego „Cztery Pory Roku” – Jesień. Nauka wybranej piosenki o jesieni. Wykonanie zwierząt i ludzików z kasztanów i żołędzi. Wiersze o jesieni (prace plastyczne do wierszy). Słowa ze słowa czyli jak można bawić się językiem? - łamańce językowe. Czytanie przysłów (zajęcia językowe – znaczenie przysłów, szukanie przysłów). Czytanie fragmentów ulubionych książek. Wykonanie zakładki do książki. Wykonanie okładki do książki. Dawno, dawno temu… czyli pisanie bajek. Dzień chłopaka – wzmianka o tradycji. Przygotowanie niespodzianek dla kolegów z klasy |
|
PAŹDZIERNIK |
I |
Tydzień opieki nad zwierzętami 02.10 - 06.10 Światowy Dzień Zwierząt 04.10 |
· Kształtowanie postawy odpowiedzialnego opiekuna zwierząt. · Uwrażliwienie na los porzuconych zwierząt domowych. · Poszerzanie wiadomości o potrzebach zwierząt. |
Światowy Dzień Zwierząt – rozwiązywanie zagadek, czytanie wierszy (Jan Brzechwa „Zoo”) i ciekawostek na temat zwierząt, przeglądanie albumów przyrodniczych. Rozmowy na temat zwierząt domowych oraz sposobów sprawowania nad nimi opieki . Cechy dobrego opiekuna. Czytanie ciekawostek na temat psów i kotów (Mała encyklopedia dla dzieci). Zwierzęta domowe i gospodarcze –praca z Encyklopedią. Czytanie fragmentów książki R. Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją”. Rozmowa kierowana nt. roli zwierząt w życiu człowieka. Jak możemy pomóc zwierzętom? – zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi. Scenki sytuacyjne – dbam o swojego czworonożnego przyjaciela . Oglądanie zdjęć naszych pupili. „Praca plastyczna – „Ja i mój pupil” – technika dowolna, „Zwierzęta” (technika orgiami - płaskie lub przestrzenne). Nauka piosenki o zwierzętach (np. „Puszek Okruszek”, „Kundel bury”). |
II |
Dzień Edukacji Narodowej – święto całej społeczności szkolnej 09.10 - 13.10 Dzień Edukacji Narodowej 14.10 |
· Okazywanie szacunku i zaufania dorosłym w szkole i ich pracy. · Wyrabianie postawy szacunku do nauczycieli i pracowników szkoły. · Rozwijanie zdolności plastycznych i manualnych. |
Zapoznanie dzieci ze znaczeniem święta jakim jest Dzień Edukacji Narodowej . Odczytanie Art. 28, 29, 30 Konwencji o prawach dziecka – Prawo do Edukacji. Parę słów o naszej Pani – rozmowa na temat pracy nauczyciela. Cechy idealnego nauczyciela – burza mózgów. Kto pracuje w naszej szkole? – rozmowa kierowana. Wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły. Redagowanie życzeń z okazji Dnia Edukacji Narodowej, tworzenie laurek, kartek okolicznościowych. Zapoznanie/ przypomnienie zasad pisania życzeń (formy grzecznościowe i wielkie litery). |
|
III |
Lato w butelce zamknięte, czyli dary jesieni 16.10 - 20.10 |
· Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania. · Podkreślenie konieczności mycia warzyw i owoców oraz zachęcanie do ich spożywania. · Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie. · Kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki. |
Pogadanka nt. prac wykonywanych jesienią w sadzie i ogrodzie. „Witaminki z sadów i ogrodów” – pogadanka na temat darów jesieni i sposobów ich przyrządzania i przechowywania. Zapoznanie z podstawowymi gatunkami grzybów (atlas grzybów) i zasadami ich zbierania. Prace plastyczne – „Jesienne owoce i warzywa" – wydzieranka mozaikowa, "Dary jesieni" – malowanie pastelami. Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania, omówienie zaleceń zawartych w piramidzie zdrowia. Znaczenie spożywania owoców i warzyw dla naszego zdrowia. Witaminy i sole mineralne w owocach i warzywach – co to takiego? Stworzenie przez dzieci menu pod hasłem „Wiem co jem”. „Jestem tym co jem?” – rola racjonalne żywienia na co dzień. Pogadanka na temat prawidłowego odżywiania się. Lepienie owoców i warzyw z plasteliny. Nauka piosenki „Witaminki”. |
|
IV |
Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma 23.10 - 27.10 |
· Rozbudzanie zainteresowań działalnością hobbystyczną. · Przedstawianie przez uczniów własnych zainteresowań na forum grupy. |
Rozmowa z dziećmi na temat ich zainteresowań, form spędzania czasu wolnego. Prezentacja przez dzieci na forum ich hobby. Pogadanka na temat: Internet - źródło rozrywki czy „pożeracz czasu”? Mój wolny czas w cyberprzestrzeni – rozmowa kierowana. Bądź bezpieczny w sieci – stworzenie wspólnie z uczniami wytycznych/ regulaminu/ podpowiedzi jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Kalambury, scenki rodzajowe „Jakie to hobby?” Układanie krzyżówki z hasłem. Tworzenie rysunków ilustrujących hobby – wzajemne odgadywanie zainteresowań uczniów. Nauka wybranej piosenki. |
|
LISTOPAD |
I |
Dla tych, którzy odeszli 30.10 - 03.11 |
· Przypomnienie polskiej tradycji obchodów dnia Wszystkich Świętych. · Wdrażanie do pielęgnowania tych zwyczajów. · Zapoznanie z innymi nietypowymi obchodami tego święta na świecie. |
Pogadanka o tradycjach Święta Zmarłych – jak obchodzone jest to święto w Polsce, a jak w Stanach Zjednoczonych, czy Meksyku. Wspominamy naszych bliskich, którzy odeszli – rozmowa kierowana. Pogadanka na temat poszanowania miejsc pamięci; tradycja palenia zniczy. Przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach wiecznego spoczynku. Zapoznanie dzieci z pojęciem „żałoba”. Czytanie wierszy „Zaduszkowe płomyki”, „Płoną znicze”, ”Zaduszki”. Wyjaśnienie symboliki Grobu Nieznanego Żołnierza. Malowanie łuny (mokre w mokrym), malowanie świecą, węglem. Rysowanie wesołych dyń. |
II |
Moja mała i duża ojczyzna 06.11 - 10.11 Święto Odzyskania Niepodległości 11.11 |
· Rozpoznawanie symboli Warszawy. · Zapoznanie z legendami o Warszawie. · Zapoznanie dzieci z topografią ich miejsca zamieszkania. · Uzyskiwanie informacji na temat współczesnych i historycznych miejsc Warszawy. · Kształtowanie postaw patriotycznych. · Zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego. · Zapoznanie z historią odzyskania przez Polskę niepodległości. · Wdrażanie do poszanowania symboli narodowych. |
Zabytki mojego miasta - oglądanie pocztówek i albumów, nazywanie budynków i pomników. Warszawa dawniej i dziś - praca z mapą, zabawa w przewodników. Czytanie legend warszawskich - „Legenda o Bazyliszku”, „Legenda o Syrence Warszawskiej”, „ Legenda o Złotej Kaczce”. Praca plastyczna- tworzenie ilustracji do wybranej legendy; technika dowolna. Rocznica odzyskania Niepodległości - co wiemy o losach naszego kraju? Zapoznanie dzieci z historią odzyskania niepodległości przez Polskę, uświadomienie ważności tego święta i konieczności jego obchodów. Rozmowa na temat odpowiedniego zachowania podczas uroczystości szkolnych czy państwowych. Symbole narodowe – przypomnienie symboliki i znaczenia polskich symboli narodowych. Przypomnienie/zapoznanie z „Legendą o Powstaniu Państwa Polskiego”. Flaga i godło Polski – prace plastyczne. Tworzenie kotyliona na 11 listopada. Przypomnienie/ utrwalenie słów hymnu. Nauka wybranych Pieśni Legionowych. |
|
III |
Jesteśmy tolerancyjni 13.11 - 17.11 Dzień Tolerancji 16.11 |
· Kształtowanie u uczniów postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań innych ludzi. · Uczenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo kolegi, koleżanki. |
Wyjaśnienie trudnych pojęć: „godność”, „tolerancja”, „stereotyp”, „uprzedzenie”. Czytanie bajek terapeutycznych rozwijających postawę tolerancji, uczących szacunku i akceptacji innych osób (np. A. Łaba „Grzyb Borowik” , M. Malicka „Pajączek”). Zabawy i gry integracyjne uczące wyrozumiałości i tolerancji. Praca plastyczna: Metamorfoza - jak mógłbym wyglądać? - rysowanie autoportretu. „Jestem tolerancyjny” – pogadanka na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia, koloru skóry, wyznania, poglądów, inwalidztwa, itp. |
|
IV |
Bon ton, czyli słów kilka o dobrym wychowaniu 20.11 - 24.11 Światowy Dzień Życzliwości 21.11 |
· Rozwijanie postawy empatycznej. · Doskonalenie umiejętności poprawnego zachowania się w różnych sytuacjach. · Wyrabianie nawyku okazywania innym i sobie życzliwości oraz szacunku. |
Pogadanka na temat kultury osobistej w szkole i poza nią. Omawianie wybranych sytuacji z życia codziennego i związanych z nimi zachowań. Wdrażanie do właściwych postaw związanych z kulturą bycia (przypomnienie o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości i życzliwości wobec innych). Savoire – vivre - co oznacza? – rozmowa kierowana. Czytanie fragmentów książki „Bon czy ton. Savoir-vivre dla dzieci” G. Kasdepke. Rozmowy i zabawy kształtujące i utrwalające nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych. Kulturalne zachowanie się podczas spożywania śniadania czy obiadu. Prawidłowe nakrywanie do stołu – zajęcia praktyczne. Właściwe zachowanie się w miejscach publicznych podczas uroczystości szkolnych – scenki dramowe. Wdrażanie dzieci do poszanowania własności wspólnej i osobistej. Zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowe odnoszenie się uczniów do siebie, pracowników szkoły, ludzi starszych. Dobre maniery – rozmowa kierowana, przypomnienie o trzech magicznych słowach: proszę, przepraszam, dziękuję. |
|
V |
Andrzejki – zwyczaje ludowe 27.11 - 01.12 |
· Zapoznanie z tradycjami wieczorów andrzejkowych. · Umacnianie więzi między uczniami poprzez wspólną zabawę. |
Imieniny – święta imion – tradycja obchodzenia imienin (andrzejki, katarzynki). Poznajemy znaczenia naszych imion. „W świecie magii i czarów” – pogadanka na temat zwyczajów wieczorów andrzejkowych, zapoznanie z wybranymi wróżbami. Tworzenie rekwizytów do wróżb i dekoracji w sali. Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek. „Święty Andrzej ci ukaże, co ci los przyniesie w darze” – zabawa w przepowiadanie przyszłości – organizacja świetlicowych andrzejek. Nocne obrazki – kolorowe wydrapywanki na czarnym tle. |
|
GRUDZIEŃ |
I |
Wolontariusze – pomocnicy Mikołaja 04.12 - 08.12 Święto Górników 04.12 Dzień Wolontariusza 05.12 Mikołajki 06.12 Dzień Praw Człowieka 10.12 |
· Uświadomienie dzieciom znaczenia surowców naturalnych. · Zapoznanie dzieci z regionami Polski, w których wydobywa się węgiel. · Przypomnienie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i zachęcenie do kultywowania zwyczajów świątecznych. |
Zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu. Wolontariusz – kto to taki? Zapoznanie dzieci z Barbórką – Świętem Górników. Poznanie historii Świętego Mikołaja oraz tradycji z nim związanych w różnych regionach Polski. Portret Św. Mikołaja – praca plastyczna. Ciekawostki – jak wygląda św. Mikołaj w wybranych krajach świata. Nauka piosenek i wierszy o Św. Mikołaju. Przygotowanie drobnych upominków dla najbliższych. Pogadanka nt. sposobów sprawiania innym przyjemności. „Mój wymarzony prezent” – pastele. „Dziadek Mróz” – praca plastyczna z papieru i waty. „Święty Mikołaj wśród dzieci” – praca plastyczna. |
II |
Choinkowe radości 11.12-15.12 Festiwal Zimowo- Świąteczny |
· Kultywowanie tradycji obchodów Świąt Bożego Narodzenia. · Utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych. · Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć związanych ze świętami. |
Czytanie legendy o pochodzeniu choinki. Utrwalenie wiadomości o tradycjach i symbolach związanych z Bożym Narodzeniem. Choinka - wyklejanie z kół. Rysowanie i wycinanie ażurowych śnieżynek. Wykonanie kartek świątecznych dla najbliższych, wspólne redagowanie życzeń. Choinka w moim domu – projekt dekoracji. Słuchanie/ nauka wybranych kolęd/ pastorałek. Nauka wierszy o tematyce świątecznej lub zimowej. „Anielskie dekoracje” - wykonanie ozdób choinkowych, kartek z życzeniami i dekoracji świątecznej. Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek. |
|
III |
Jest taki dzień… 18.12 - 22.12 |
· Kultywowanie tradycji obchodów Świąt Bożego Narodzenia. · Utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych. · Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć związanych ze świętami. · Umacnianie więzi między uczniami i wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole. |
„Wigilijne menu” – przeglądanie książek kucharskich, układanki, zagadki. „Noc cudów” - czytanie wybranych opowiadań wigilijnych; „Przy wigilijnym stole” – składanie życzeń i wspólne śpiewanie kolęd. Poznanie historii powstania kolędy „Cicha noc”; „Dziewczynka z zapałkami” – czytanie baśni. Rozmowa na temat przesłania baśni, uczuć związanych ze świętami i zwyczajami panującymi w domach. Gawęda o symbolach, zwyczajach i tradycjach bożonarodzeniowych. Oglądanie filmów o tematyce świątecznej. Organizacja wigilijnych spotkań w świetlicach – życzenia świąteczne. |
|
23. 12 – 01. 01 PRZERWA ŚWIĄTECZNA |
||||
STYCZEŃ |
I |
Witamy Nowy Rok 02.01 - 06.01 Święto Trzech Króli 06.01 |
· Wdrażanie dzieci do wypowiedzi na forum. · Zapoznanie z tradycyjnymi przysłowiami dotyczącymi Nowego Roku. · Utrwalenie nazw miesięcy i pór roku oraz sposobów mierzenia czasu. |
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat minionych świąt, sylwestra i Nowego Roku. Redagowanie postanowień i życzeń noworocznych dla bliskich, kolegów i koleżanek. Zapoznanie dzieci z wierszem „Dwunastu Braci” J. Kriesta. Tworzenie ilustracji do tekstu. Czytanie i wyjaśnienie przysłów i porzekadeł na Nowy Rok. Zagadki związane z miesiącami. Praca plastyczna – sylwestrowe fajerwerki. Ciekawostki kalendarzowo – czasowe (strefy czasowe, sposoby pomiaru czasu dawniej i dziś). Historia zegara – rozmowa o rodzajach zegarów. „Jak się miesiące sprzeczały” – słuchanie bajki M. Kwietniewskiej. Rola czasu w życiu człowieka - na co jest czas w dzieciństwie, a jak należy go wykorzystywać w życiu dorosłym – rozmowa kierowana. |
II |
Bezpieczna zima 08.01 - 12.01 |
· Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami spędzania czasu wolnego. · Wdrażanie do zadbania o własne bezpieczeństwo na śniegu i lodzie, podczas ferii zimowych. · Zapoznanie dzieci ze znaczeniem hasła „Ruch to zdrowie”. · Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie codziennego sportu. |
Rozmowy na temat zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie - zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych. Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni – pogadanka. Zimowe dyscypliny sportowe. Gry i zabawy dramowe pt. „Odgadnij dyscyplinę sportu”. „Ruch to zdrowie” – rola aktywności fizycznej w naszym życiu – pogadanka. Dyscypliny olimpijskie – prezentacja. Rozmowa o prawidłowym ubieraniu się zimą. Jak dbać o swoje zdrowie zimą – rozmowa kierowana. Praca plastyczna - „Bezpieczna zima”, „Bezpiecznie na śniegu i lodzie”, „Moja ulubiona zimowa dyscyplina sportowa”. Jak ciekawie spędzić ferie zimowe – burza mózgów. Szukanie pomysłów na atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego. Nauka piosenek i wierszy o tematyce zimowej. |
|
15.01 – 28.01 FERIE ZIMOWE |
||||
STYCZEŃ / LUTY |
I |
Karnawałowe szaleństwa 29.01 – 02.02 |
· Kształcenie umiejętności kulturalnej zabawy. · Wyrabianie wrażliwości estetycznej. |
Pogadanka nt. tradycji balów karnawałowych. Bale Karnawałowe kiedyś i dziś . Tworzenie masek karnawałowych. Projektowanie strojów, tworzenie katalogu mody karnawałowej. Pokaz mody karnawałowej. Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek z hasłem –„Nowy Rok” i „Karnawał”. Organizacja zabawy karnawałowej w świetlicy. Zabawy rytmiczno-ruchowe przy muzyce dyskotekowej, dziecięcej i młodzieżowej (karaoke i aerobic). |
II |
W zimowej szacie 05.02 - 09.02 |
· Obserwacja środowiska i zmian w nim następujących. · Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. · Wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do zwierząt oraz gotowość w niesieniu im pomocy. · Kształtowanie postawy troski o ptaki i bezdomne zwierzęta. |
Pani Zima mrozem trzyma. Zmiany zachodzące w przyrodzie. Cykliczność pór roku, określanie charakterystycznych cech zimy- rozmowa kierowana. Jak należy opiekować się zwierzętami w zimie? –wypowiedzi dzieci. Konieczność dokarmiania ptaków zimą – pogadanka. Zwierzęta, które zapadają w sen zimowy- rozmowa kierowana oraz prezentacja multimedialna. Ornitolog – kto to taki? Ptaki – orgiami płaskie. Zimowy krajobraz - praca plastyczna Ptasia stołówka - wspólnie budujemy karmniki dla ptaków. Słuchanie piosenek o zimie, słuchanie utworu A.Vivaldiego „Cztery pory roku. Zima” – tworzenie zimowego pejzażu. Wspólne śpiewanie piosenek o tematyce zimowej. Wspólne zabawy na śniegu. |
|
III |
Magia przyjaźni 12.02 - 16.02 Walentynki 14.02 |
· Zaznajomienie dzieci z terminami określającymi różne pozytywne uczucia. · Nauka umiejętności mówienia o pozytywnych uczuciach oraz okazywania ich. · Uświadomienie dzieciom potrzeby przyjaźni i jej znaczenia w życiu człowieka. · Kształtowanie u dzieci prawidłowych postaw prospołecznych. |
Pozytywne uczucia - znamy i wymieniamy – wypowiedzi słowne dzieci nt. uczuć takich jak: miłość, szacunek, sympatia, radość itd. Czym jest przyjaźń w życiu człowieka? Czy są nam potrzebni przyjaciele? - rozmowa kierowana. Okazujemy sobie przyjaźń - powiem ci coś miłego - zabawa integracyjna. Odczytanie opowiadania „ Bajka o dwóch ołówkach”. Dyskusja na temat bohaterów bajki i odpowiedź na pytania: - Kto to jest przyjaciel? – Po czym poznać prawdziwą przyjaźń? – Co jest najważniejsze w przyjaźni? – Kto zasługuje na naszą przyjaźń? Cechy dobrego przyjaciela - wykonanie plakatu w grupach. Portret przyjaciela - praca plastyczna. |
|
IV |
Zimowe wieczory w baśniowym świecie 19.02 - 23.02 |
· Rozbudzanie zamiłowania do obcowania z książką. · Promowanie czytelnictwa wśród dzieci. · Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem. · Zaznajomienie dzieci z literaturą dziecięcą, bajkami oraz baśniami. · Rozwijanie dziecięcej wyobraźni. · Rozwijania zainteresowania kulturą innych narodów poprzez czytanie baśni różnych stron świata. |
Dlaczego warto czytać baśnie?- wypowiedzi dzieci. Czym charakteryzuje się baśń- budowa, treść, bohaterowie? - rozmowa kierowana. Rozmowa kierowana – co to jest „bajka”, czy lubicie czytać bajki i baśnie? Jeśli tak to dlaczego? Różnica między bajka a baśnią – czytanie wybranych bajek Krasickiego i baśni braci Grimm i H. Ch. Andersena. „Jestem bohaterem z bajki” – scenki dramowe. Dzieci za pomocą ruchów, mimiki lub mowy naśladują ulubionych bohaterów i próbują odgadnąć z jakiej bajki jest ta postać. „Jaka to bajka”? – odgadywanie tytułów bajek po fragmentach. Poznajemy baśnie z różnych stron świata - czytanie fragmentów lub całych utworów. Moja ulubiona baśń - wypowiedzi dzieci. Wykonanie ilustracji do dowolnej baśni – technika dowolna. Słuchowisko - dowolna baśń. |
|
V |
Przemocy i agresji mówię: STOP! 26.02 - 01.03 |
· Kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich. · Kształtowanie zasad kultury osobistej i szacunku dla innych. · Nauka opanowania złości i agresji. · Nauka prawidłowych sposobów reagowania w sytuacjach konfliktowych. |
Poznajemy pojęcie agresji, jak się zachować w sytuacji gdy jesteśmy świadkami lub ofiarami agresji, gdzie szukać pomocy – rozmowa kierowana. Dlaczego warto być miłym i uprzejmym – burza mózgów. Uczymy się rozpoznawać różne uczucia i emocje. Jak poradzić sobie z własnym gniewem – propozycje dzieci. Sztuka rozwiązywania konfliktów. Rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemoc. Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia „kartki złości”. Czytanie opowiadania "Ważne słowa". Rozmowy na temat kulturalnego zachowania – odgrywanie scenek z magicznymi słowami "proszę, dziękuję, przepraszam". Ćwiczenie różnych technik zapanowania nad własnymi negatywnymi emocjami. Jak wygląda złość?- praca plastyczna (farby, kredki). Czym różnię się od innych? Różnice nie są złe – stereotypy. |
|
MARZEC |
I |
W zdrowym ciele zdrowy duch 04.03 - 08.03 Dzień Kobiet 08.03 |
· Utrwalenie zachowań prozdrowotnych. · Rozwijanie świadomości prozdrowotnej. · Wdrażanie do dbałości o własne zdrowie i bezpieczeństwo podczas zabaw na boisku szkolnym. · Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie, właściwego odżywiania, higieny osobistej oraz uprawiania sportu, kształtowania nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki. |
Rozmowa na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie codziennego sportu. Pogadanka "Komputer - przyjaciel czy wróg?" Nasze bezpieczeństwo w Internecie – rozmowa kierowana nt. zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci. „Aktywny wypoczynek" - swobodne wypowiedzi dzieci. Stworzenie przez dzieci menu na temat „Zdrowa żywność = zdrowe ciało”. Wykonanie pracy plastycznej na temat zdrowej żywności „Moje ulubione owoce i warzywa”. Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa. Jakie są ich wartości odżywcze? Rozwiązywanie rebusów - jaki to sport. Układanki obrazkowe. „W zdrowym ciele zdrowy duch”- praca plastyczna, interpretacja powiedzenia. „Moja ulubiona dyscyplina sportowa” – technika dowolna. |
II |
Przygotowania do wiosny 11.03 - 15.03 |
· Rozwijanie spostrzegawczości. · Rozpoznawanie ptaków przylatujących do nas na wiosnę. · Rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody. |
W marcu jak w garncu - luźne wypowiedzi dzieci - cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach. Zwiastuny wiosny: ptaki, rośliny, zwierzęta - rozmowa kierowana. Odgrywanie scenek dramowych pod hasłem „Spotkanie dwóch panien – Wiosny i Zimy”. Tradycja topienia marzanny – rozmowa kierowana. Praca przestrzenna w grupach - „Marzanna”. Pierwsze wiosenne kwiaty – oglądanie albumów, fotografii, gatunki roślin pod ochroną. Wysłuchanie opowiadania: „Wiosna w lesie” oraz „Szukamy wiosny” M. Zdzitowieckiej. Czytanie wiersza J. Brzechwy pt. „Przyjście wiosny” oraz J. Tuwima „Ptasie radio”. Słuchanie utworu A Vivaldiego „ Cztery pory roku. Wiosna”. Malowanie farbami portretu Wiosny. Nauka piosenek i wierszyków o tematyce wiosennej. Rola wody w ekosystemie, obieg wody w przyrodzie, stany skupienia – prezentacja, filmy edukacyjne. |
|
III |
Wielkanoc w naszych domach 18.03 - 22.03 Pierwszy Dzień Wiosny 21.03 Światowy Dzień Wody 22.03 |
· Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku wypowiadanie się na tematy związane z rodziną i tradycją. · Poznanie zwyczajów Świąt Wielkanocnych w Polsce i innych krajach europejskich. · Zapoznanie z tradycjami i obrzędami staropolskimi. · Zapoznanie z zasadami zachowania się przy stole świątecznym. · Stosowanie różnych technik zdobienia. |
Dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem Świąt Wielkanocnych, zwrócenie uwagi na zwyczaje i tradycje w rodzinach - wypowiedzi dzieci. Rozmowy na temat obyczajowości Świąt Wielkanocnych w Polsce i w innych krajach. Wykonanie ozdób wielkanocnych: kurczaczki, zajączki, pisanki, koszyczki wielkanocne przy użyciu różnorodnego materiału. Zgromadzenie świątecznych kart, opisywanie ich, zwrócenie uwagi na elementy umieszczone na kartach, projektowanie własnych kart i pisanie życzeń, Wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych – umiejętne adresowanie kopert, zapoznanie z nazwą: adresat, nadawca, znajomość adresów. Bon ton na ostrzu noża - czyli jak zachować się przy stole wielkanocnym- pogadanka. |
|
IV |
W koszyku wielkanocnym 25.03 - 29.03 Międzynarodowy Dzień Teatru 27.03 |
· Zapoznanie się z symboliką koszyka wielkanocnego oraz zawartych w nim produktów. |
Symbolika koszyka- rozmowa kierowana nt. produktów znajdujących się w koszyku wielkanocnym (baranek, jajko, chleb, sól, mięso itd.) i ich symboliki. Wykonanie dekoracji wielkanocnych do wystroju świetlicy. Zabawy ruchowe i zgadywanki związane z Wielkanocą. Zakładamy wielkanocny ogródek, siejemy owies, rzeżuchę. Zając z podarunkiem – praca przestrzenna. |
|
KWIECIEŃ |
I |
Teatr – i ty możesz zostać aktorem 02.04 - 05.04 |
· Uwrażliwienie na sztukę wyższą. · Rozbudzanie postaw twórczych. · Pogłębienie wiadomości na temat teatru. · Przypomnienie zasad zachowania się w teatrze. |
Pogadanka na temat zachowania się w teatrze, ubioru do teatru. Dlaczego ludzie chodzą do teatru – swobodne wypowiedzi dzieci, odwoływanie się do własnych doświadczeń. Kto pracuje w teatrze – rozmowa kierowana. Aktor i jego praca. Prezentacja różnych zabaw aktorskich. Zabawa w rozwijanie zdań; dzieci układają zdania np. zamiast: „Motyl lata.” – „Kolorowy motyl lata radośnie nad łąką.” Zabawy w naśladowanie – uczniowie naśladują gestem i mimiką dobrze im znane zwierzęta. Zabawa w fotografa – dziecko fotograf ustawia modela do zdjęcia. Nauczyciel odczytuje tekst, który jest odgrywany przez dzieci. Nauka poprawnej wymowy. Ćwiczenia w mówieniu – powtarzanie zestawu sylab od szeptu do krzyku i inne. |
II |
Wiosenne poezjowanie 08.04 -12.04 |
· Utrwalenie znajomości wierszy dla dzieci J. Brzechwy i J. Tuwima i innych poetów piszących dla dzieci. · Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. · Doskonalenie głośnego czytania tekstu. |
Prezentacja wierszy dla dzieci Brzechwy i Tuwima. Głośne czytanie wybranych utworów przez dzieci. Rozmowa na temat „Co i kiedy lubicie czytać?”, jakie wiersze Brzechwy i Tuwima znacie?” Rebusy i zagadki związane ze znanymi wierszami. Konkurs na najładniej odczytany wiersz. Praca plastyczna –ilustracja do wybranego utworu J. Brzechwy. Odczytywanie wierszy z podziałem na role. Dramowa prezentacja wybranych utworów. Mali poeci - tworzenie utworów wierszowanych (tematyka dowolna) przez dzieci (indywidualnie lub w grupach). Odczytywanie na forum grupy. Konkurs na najpiękniejszy wiersz. |
|
III |
Ziemia - nasz wspólny dom. Rady na odpady. 15.04 - 19.04 |
· Rozwijanie poczucia piękna i harmonii w przyrodzie. · Wdrażanie dzieci do szanowania Ziemi – naszej planety. · Poszerzanie wiedzy na temat recyklingu i segregacji śmieci. · Zachęcanie do stosowania tych zasad w życiu codziennym. |
Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: "Jak szanujemy naszą planetę?" Rozmowy na temat zagrożeń środowiska - wyszukiwanie informacji w Internecie. "Ratujmy przyrodę" - debata ekologiczna. Projektowanie znaków zakazu, które uczniowie umieściliby nad jeziorem, w górach, nad morzem aby chronić je przed zanieczyszczeniem. "Recykling" - objaśnienie znaczenia (encyklopedia). Rodzaje, symbolika i kolorystyka znaków. Rebusy i szarady ekologiczne. Układanie haseł o ochronie przyrody. Quiz "Czy twój dom jest ekologiczny?". Formułowanie cech "Strażnika przyrody" – praca w grupach. "Cuda z makulatury" - praca techniczna. |
|
IV |
Nasze majowe święta narodowe 22.04 - 30.04 Światowy Dzień Ziemi 22.04 |
· Wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju, w którym mieszkamy. · Uwrażliwianie na wartości związane z Ojczyzną. · Uświadomienie roli zgodnej pracy zespołowej. · Wdrażanie do poszanowania własności swojej i cudzej. · Okazywanie szacunku i zaufania dorosłym i ich pracy. |
Pogadanka na temat obchodów świąt majowych oraz ich rangi. Dopasowywanie dat do nazw trzech świat majowych. Próba odpowiedzi na pytanie Dlaczego świętujemy? - praca w grupach. Przypomnienie wiersza „Kto ty jesteś?” W. Bełzy. Prezentacja multimedialna o historii godła polskiego lub pokaz filmu „Polskie Symbole Narodowe”. Zabawa w głuchy telefon (hasła przekazywane: Jesteśmy Polakami, Polska to nasza Ojczyzna). Przypomnienie z historii - "Konstytucja 3 maja". Wyszukiwanie informacji na temat Konstytucji 3 maja w Internecie. "Barwy majowe" – chorągiewki, biało – czerwone kwiaty – prace przestrzenne. "Godło polskie" – odwzorowywanie Słuchanie wierszy opisujących święta majowe. |
|
MAJ |
I |
Kto czyta książki, żyje podwójnie 09.05 - 10.05 |
· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych. · Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości u dzieci. · Kształtowanie nawyku czytania. · Rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie. |
Rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie. Książka dawniej i dziś – pogadanka. Burza mózgów, wypisywanie różnic – praca grupach. Twórcy literatury dla dzieci – J. Brzechwa, J. Tuwim, M. Konopnicka i inni - głośne czytanie wierszy i bajek pisarzy. Jak powstaje książka czyli od karteczki do książeczki. Budowa książki. Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja. Słuchanie wierszy o książce „Moja książeczka”. „O książce”, „Książka”. Dlaczego warto czytać książki – rozmowa. Rozmowa na temat szanowania książek. Wizyta w bibliotece szkolnej. Rola bibliotekarza – rozmowa z panią bibliotekarką, wyjaśnienie zasad korzystania z księgozbioru. Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek. Wykonywanie zakładki do książki – wykorzystanie kolorowego papieru. |
II |
Kosmiczne podróże 13.05 - 17.05 |
· Poznanie wiadomości dotyczących przestrzeni kosmicznej. · Rozwijanie wyobraźni dzieci przez zachęcenie do udziału w zabawach twórczych. |
Omówienie pojęć: planeta, Układ Słoneczny, kosmos, gwiazda, gwiazdozbiór. Słońce – źródłem życia na Ziemi. Jak powstał Układ Słoneczny – pogadanka z wykorzystaniem informacji z Internetu. Słońce – centralne ciało Układu Słonecznego – praca z Encyklopedią. Projekcja filmu dokumentalnego pt. „ Tajemnice Słońca”. Projekcja filmu „Czerwona planeta Mars”. Ziemia – nasza planeta. Miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym. Oglądanie zdjęć satelitarnych Ziemi, Słońca, Księżyca, Marsa. Prace plastyczne – „Życie na Marsie” – pastele, „Słońce” – wydzieranka, Gwiazdozbiory półkuli północnej i południowej – odwzorowywanie. Przedstawienie krótkiej historii pierwszego człowieka w kosmosie. Rysunek kosmity według opisu nauczyciela lub własnego pomysłu. Zabawa ruchowa „kosmiczny chód”. |
|
III |
Mój dom, moja rodzina 20.05 - 24.05 Dzień Matki 26.05 |
· Podkreślanie ważnej roli matki, ojca w rodzinie. · Pogłębianie szacunku dla rodziców i osób starszych. · Kształtowanie uczuć miłości i przywiązania do rodziców. · Wdrażanie zasad kultury na co dzień. |
Rola rodziny w życiu człowieka - rozmowa kierowana. Rodzina bliższa i dalsza – wyjaśnienie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratowa, teściowa, itp. Tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny. Jak mogę pomóc mamie i tacie w codziennych obowiązkach – burza mózgów. Wykonanie upominku dla mamy i taty. Czytanie wierszy poświęconych Dniu Mamy i Taty. Nauka piosenek na Dzień Matki i Dzień Ojca. |
|
IV |
Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat 27.05 – 31.05 Dzień Dziecka 01.06 |
· Przypomnienie i poszerzenie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka. · Uświadamianie dzieciom ich wartości oraz prawa do bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa. · Zapoznanie z życiem i wyglądem dzieci z różnych stron świata. · Podkreślanie znaczenia przyjaźni międzynarodowej. · Zachęcanie do koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw. |
Pogadanka na temat: „Dlaczego obchodzony jest Dzień Dziecka ? Kiedy został ustanowiony? Czy wszystkie dzieci są w tym dniu szczęśliwe? Dzieci – ich prawa i obowiązki – dlaczego została uchwalona Konwencja Praw Dziecka. Poznanie Praw Dziecka - omówienie wybranych punktów Konwencji o Prawach Dziecka. Dzieciństwo bez przemocy – rozmowa na temat relacji między rodzicami, a dziećmi. Rozmowa na temat obchodów Dnia Dziecka w innych krajach. Projekt plakatu z okazji Dnia Dziecka – technika dowolna, praca w grupach. Wszystkie dzieci nasze są – rozmowa nt. praw i obowiązków dzieci z innych krajów. Jak możemy pomóc dzieciom, których warunki życia są złe? |
|
CZERWIEC |
I |
Dobre rady na wakacje! 03.06 - 07.06 |
· Budzenie zainteresowań krajoznawczych. · Kształtowanie umiejętności planowania i obserwacji. · Wskazanie miejsc turystycznie atrakcyjnych w naszym kraju. |
Zapoznanie dzieci z rodzajami map i z globusem. Dlaczego warto podróżować? Co dają nam podróże? – rozmowa prowadzona Zwiedzamy cały świat. Co nam będzie potrzebne? – swobodne wypowiedzi dzieci. Pogadanka na temat wakacyjnych planów, dzieci opowiadają o swoich wymarzonych wakacjach. Wędrówka po Polsce – miejsca które warto zobaczyć - albumy fotograficzne, prezentacje multimedialne. Wypowiedzi dzieci na temat zakątków naszego kraju – gdzie byłam i co widziałam. Państwa sąsiadujące z Polską. |
II |
Bezpieczne wakacje 10.06 – 14.06 |
· Wyrabianie nawyków odpowiedniego zachowania się w sytuacji zagrożenia. · Wdrażanie do odpowiedniego zachowania na obozach i koloniach. · Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących poza domem. |
Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas wakacji, swobodne wypowiedzi uczniów na temat: Jak bezpiecznie podróżować? Zapoznanie uczniów z podstawowym wyposażeniem apteczki turystycznej. Kształcenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach – zasady udzielania pierwszej pomocy, czyli co mogę zrobić sam – nauka udzielania pierwszej pomocy (bandażowanie, dezynfekcja ran itp.). Telefony alarmowe – rozmowa z dziećmi o sytuacjach wymagających korzystania z ważnych telefonów. „Zgubiłem się”- zabawa dramowa. Nauka piosenek i wierszyków o tematyce wakacyjnej. |
|
III |
„Co wy na to? Są wakacje i jest lato!” 17.06 - 21.06 Pierwszy Dzień Lata 20.06 |
· Przypomnienie i poszerzenie wiedzy na temat zjawisk przyrodniczych typowych dla lata. · Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego. · Doskonalenie umiejętności zabawy i gry w zespole. · Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania wolnego czasu. · Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wypoczynku i zabaw wakacyjnych. · Podsumowanie całorocznej pracy. |
Obserwowanie zmian, jakie nastąpiły w przyrodzie. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat lata i sposobu spędzania czasu wolnego; słuchanie utworu A Vivaldiego „Cztery pory roku. Lato”. Jak spędziliśmy rok w świetlicy? - refleksje nad doświadczeniami i przeżyciami w kończącym się roku szkolnym. Świetlicowe wspomnienia – swobodne wypowiedzi dzieci. Wielkie sprzątanie – porządkujemy naszą salę. ABC bezpieczeństwa na wakacjach- krótkie przypomnienie zasad. Moje wymarzone wakacje – praca plastyczna. „Żegnaj szkoło na wesoło” – technika dowolna. UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2023/2024 |