Roczny plan pracy świetlicy szkolnej
w Zespole Szkół nr 127

Rok szkolny 2024/2025

 

  1. Ogólne założenia

Organizacja i plan pracy świetlicy szkolnej wynikają z systemu wychowawczego oraz profilaktyki szkoły. Nauczyciel - wychowawca świetlicy szkolnej organizuje pracę tak by była ściśle związana kalendarzem szkolnym i podstawą programową. W trakcie zajęć, stosowane są różne metody i techniki by jak najbardziej dostosować rodzaj zajęć do zainteresowań i potrzeb uczniów.

  1. Cele i zadania świetlicy szkolnej

Celem pracy świetlicy szkolnej będzie przede wszystkim zapewnienie uczniom opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz tworzenie prawidłowych warunków do pełnego i wszechstronnego rozwoju podopiecznych.

  1. Do zadań świetlicy należeć będą:
  • Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w świetlicy.
  • Integracja uczniów oraz tworzenie przyjaznej atmosfery do pełnego rozwoju osobowości.
  • Eliminacja zachowań niepożądanych i niebezpiecznych.
  • Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
  • Wzbudzanie i podtrzymywanie postaw patriotycznych oraz kształtowanie postawy szacunku do tradycji.
  • Wzmacnianie mocnych stron uczniów oraz pomoc w wyrównywaniu braków.
  • Rozwijanie zdolności, umiejętności i zainteresowań uczniów.
  • Ćwiczenie oraz wzmacnianie pamięci i zdolności umysłowych.
  • Kształcenie rozwijające samodzielną kreatywność oraz innowacyjność uczniów.
  • Zapewnianie uczniom aktywnego wypoczynku z wykorzystaniem rozmaitych metod i form zajęć.
  • Nauka współpracy i współdziałania w grupie jak również samodzielnego myślenia i zdrowej rywalizacji.
  • Kształtowanie umiejętnego korzystania ze środków masowego przekazu.
  1. Proponowane formy pracy do realizacji założeń programowych:
  • Wspólne odrabianie zadań domowych.
  • Gry i zabawy integracyjne, słowne, edukacyjne.
  • Pogadanki, dyskusje i rozmowy tematyczne.
  • Mapy myśli, burze mózgów.
  • Zajęcia manualne, multimedialne, plastyczne, muzyczne, czytelnicze i relaksacyjne.
  • Zajęcia z wykorzystaniem arteterapii, biblioterapii i muzykoterapii.
  • Zajęcia ruchowe (gry i zabawy ruchowe, zajęcia na świeżym powietrzu, zajęcia sportowe).
  • Konkursy, teleturnieje, zagadki i quizy.
  • Trening umysłu i pamięci.
  • Imprezy i uroczystości świetlicowe i wewnątrzszkolne.
  • Zajęcia wynikające z kalendarza szkolnego oraz planu zajęć świetlicy szkolnej.

Roczny plan pracy świetlicy ma charakter otwarty i może być modyfikowany dodatkowymi tematami zajęć zaproponowanymi przez uczestników w czasie jego realizacji.

Opracowano przez nauczycieli – kierownika i wychowawców świetlicy szkolnej.

 

 

Świetlica – świat wypoczynku, zabawy, nauki, kultury i sztuki

 

TERMIN  

TEMAT TYGODNIA

CELE DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE

SPOSOBY REALIZACJI

WRZESIEŃ

I

Witamy świetlicę

02 – 06.09

· Zapoznanie uczniów z Regulaminem Świetlicy.

· Integracja zespołu i zachęcenie do wspólnej zabawy.

· Wdrażanie do przestrzegania zasad zachowania obowiązujących w świetlicy.

· Wyrabianie nawyków porządkowych.

· Nabywanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy.

Uroczyste powitanie wszystkich uczestników świetlicy. Poznajmy się - wzajemna prezentacja dzieci i wychowawców świetlicy; zabawy integrujące grupę. Zapoznanie najmłodszych uczniów z miejscem, jakim jest świetlica.

Zapoznanie dzieci z Regulaminem Świetlicy oraz dziennym rozkładem zajęć w świetlicy.

Omówienie zasad właściwego zachowania się w świetlicy – przypomnienie/ omówienie (dzieci młodsze) zasad BHP.

Wprowadzenie zasad dotyczących funkcjonowania w szkole w okresie pandemii Covid-19.

Stworzenie kontraktu świetlicowego. Pogadanka na temat poszanowania sprzętu, gier i zabawek znajdujących się w sali.

Opracowanie zbioru zasad i reguł, dotyczących zachowań w środowisku szkolnym oraz konsekwencji ich nieprzestrzegania.

Wypowiedzi słowne na temat wakacji, odwiedzonych miejsc i przeżytych przygód.

„Plecak pełen wspomnień” – wakacyjne pamiątki, pocztówki, wspomnienia zatrzymane w kadrze. Rysunki/ prace plastyczne na temat minionych wakacji.

 

II

Będziemy bezpieczni

11.09-15.09

· Zapoznanie z najważniejszymi zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze.

· Utrwalenie znajomości podstawowych znaków drogowych.

· Utrwalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły.

Rozmowa kierowana na temat bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach. Odblaski - ważny element przy tornistrze.

Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się przy ulicy – oglądanie filmów edukacyjnych, odgrywanie scenek rodzajowych.

Zagadki o tematyce ruchu drogowego.

Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na terenie szkoły: korytarzu, toalecie, sali gimnastycznej, stołówce.

Zapoznanie/ utrwalanie zasad bezpiecznego poruszania się po chodniku, przechodzenia przez ulicę.

Wycieczka po okolicy - zwracanie uwagi na znaki drogowe i przejścia dla pieszych. „Na skrzyżowaniu” – zabawy w ruch uliczny.

Grupowanie znaków drogowych (ostrzegawczych, informacyjnych,

nakazu i zakazu), omówienie/ przypomnienie podstawowych znaków.

„Zgaduj zgadula” - czy znasz znaki drogowe?.

Wykonanie prac plastycznych „Bezpieczne przejście przez ulicę”, „Moja droga do szkoły.

 

III

Przyroda wokół nas

18.09 - 22.09

Sprzątanie świata

17.09

· Rozbudzenie aktywnych postaw wobec ochrony przyrody.

· Kształtowanie nawyków dbania o porządek.  

· Wyrabianie nawyku nie śmiecenia we własnym otoczeniu.

· Zwrócenie uwagi na potrzebę tworzenia miejsc chronionych przed ingerencją człowieka.

· Zapoznanie z niektórymi gatunkami roślin i zwierząt chronionych.

Dlaczego powinniśmy dbać o lasy, jeziora, rzeki – rozmowa kierowana. Zbieranie informacji o Parkach Narodowych – charakterystycznych gatunkach roślin i zwierząt, zasadach przebywania na obszarach chronionych. Przeglądanie albumów, oglądanie fotografii i czytanie ciekawostek przyrodniczych. Rozwiązywanie zagadek i rebusów o roślinach i zwierzętach.

Poznajemy drzewa, przypominamy gatunki poznanych drzew. Obserwacja drzew rosnących wokół szkoły, nazywanie ich, wskazywanie cech charakterystycznych, zaliczanie do drzew liściastych, iglastych. Rozpoznawanie drzew po liściach, igłach. Praca plastyczna: „Liściem malowane”.

Dlaczego przyroda jest w niebezpieczeństwie? – rozmowa kierowana. Rozmowa na temat: „Dlaczego ludzie śmiecą?”. Po co segregować śmieci? Zapoznanie/utrwalenie pojęć segregacja i recycling.

Wykonanie plakatu pt.: ,,Sprzątamy las”- praca w grupach. Las – dom zwierząt i roślin – praca plastyczna.

„Pożegnanie lata” – zabawy integracyjne, konkursy, quizy, prace plastyczne.

 

IV

W królestwie jesieni

25.09 - 29.09

Dzień Chłopaka

30.09.

· Zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie.

· Rozszerzanie wiedzy dzieci na temat cyklów przyrody.

· Kształtowanie poczucia estetyki i rozwijanie zdolności plastycznych.

· Kształtowanie nawyku czytania.

· Rozbudzanie wyobraźni.

· Kształtowanie nawyków dbania o książki.

Jesienne zmiany pogody – pogadanka na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Zwrócenie uwagi na cykliczność pór roku i określenie charakterystycznych cech jesieni.

Ruch Ziemi dookoła Słońca i związane z nim zmiany zachodzące w pogodzie – filmy edukacyjne.

Omówienie pojęć: jesień kalendarzowa, jesień astronomiczna.

Czytanie wiersza J. Czechowicz „Jesień”. Tworzenie ilustracji do wiersza.

Obserwacja środowiska i zmian w nim zachodzących – jesienny spacer po okolicy. Spacer po terenie szkoły i zbieranie jesiennych liści.

Prace plastyczne: jesienny bukiet, pieczątki z ziemniaka, owoców, jesienne drzewo (prace z wykorzystaniem tworzywa naturalnego)

Jesienne nastroje w muzyce - słuchanie Vivaldiego „Cztery Pory Roku” – Jesień. Nauka wybranej piosenki o jesieni.

Wykonanie zwierząt i ludzików z kasztanów i żołędzi.

Wiersze o jesieni (prace plastyczne do wierszy).

Słowa ze słowa czyli jak można bawić się językiem? - łamańce językowe.

Czytanie przysłów (zajęcia językowe – znaczenie przysłów, szukanie przysłów).

Czytanie fragmentów ulubionych książek.

Wykonanie zakładki do książki. Wykonanie okładki do książki.

Dawno, dawno temu… czyli pisanie bajek.

Dzień chłopaka – wzmianka o tradycji. Przygotowanie niespodzianek dla kolegów z klasy

PAŹDZIERNIK

I

Tydzień opieki nad zwierzętami 02.10 - 06.10

Światowy Dzień Zwierząt 04.10

· Kształtowanie postawy odpowiedzialnego opiekuna zwierząt.

· Uwrażliwienie na los porzuconych zwierząt domowych.

· Poszerzanie wiadomości o potrzebach zwierząt.

Światowy Dzień Zwierząt – rozwiązywanie zagadek, czytanie wierszy (Jan Brzechwa „Zoo”) i ciekawostek na temat zwierząt, przeglądanie albumów przyrodniczych.

Rozmowy na temat zwierząt domowych oraz sposobów sprawowania nad nimi opieki . Cechy dobrego opiekuna.

Czytanie ciekawostek na temat psów i kotów (Mała encyklopedia dla dzieci). Zwierzęta domowe i gospodarcze –praca z Encyklopedią.

Czytanie fragmentów książki R. Pisarskiego „O psie, który jeździł

koleją”. Rozmowa kierowana nt. roli zwierząt w życiu człowieka. Jak możemy pomóc zwierzętom? – zwrócenie uwagi na poprawność wypowiedzi. Scenki sytuacyjne – dbam o swojego czworonożnego przyjaciela .

Oglądanie zdjęć naszych pupili. „Praca plastyczna – „Ja i mój pupil” – technika dowolna, „Zwierzęta” (technika orgiami - płaskie lub przestrzenne). Nauka piosenki o zwierzętach (np. „Puszek Okruszek”, „Kundel bury”).

 

II

Dzień Edukacji Narodowej – święto całej społeczności szkolnej

09.10 - 13.10

Dzień Edukacji Narodowej

14.10

· Okazywanie szacunku i zaufania dorosłym w szkole i ich pracy.

· Wyrabianie postawy szacunku do nauczycieli i pracowników

szkoły.

· Rozwijanie zdolności plastycznych i manualnych.

Zapoznanie dzieci ze znaczeniem święta jakim jest Dzień Edukacji Narodowej . Odczytanie Art. 28, 29, 30 Konwencji o prawach dziecka – Prawo do Edukacji.

Parę słów o naszej Pani – rozmowa na temat pracy nauczyciela. Cechy idealnego nauczyciela – burza mózgów. Kto pracuje w naszej szkole? – rozmowa kierowana.

Wyrabianie postawy szacunku dla wychowawców i pracowników szkoły. Redagowanie życzeń z okazji Dnia Edukacji Narodowej, tworzenie laurek, kartek okolicznościowych.

Zapoznanie/ przypomnienie zasad pisania życzeń (formy grzecznościowe i wielkie litery).

 

III

Lato w butelce zamknięte, czyli dary jesieni

16.10 - 20.10

· Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania.

· Podkreślenie konieczności mycia warzyw i owoców oraz zachęcanie do ich spożywania.

· Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie.

· Kształtowanie nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki.

Pogadanka nt. prac wykonywanych jesienią w sadzie i ogrodzie.

„Witaminki z sadów i ogrodów” – pogadanka na temat darów jesieni i sposobów ich przyrządzania i przechowywania.

Zapoznanie z podstawowymi gatunkami grzybów (atlas grzybów) i zasadami ich zbierania.

Prace plastyczne – „Jesienne owoce i warzywa" – wydzieranka mozaikowa, "Dary jesieni" – malowanie pastelami.

Przypomnienie zasad zdrowego odżywiania, omówienie zaleceń zawartych w piramidzie zdrowia. Znaczenie spożywania owoców i warzyw dla naszego zdrowia. Witaminy i sole mineralne w owocach i warzywach – co to takiego?

Stworzenie przez dzieci menu pod hasłem „Wiem co jem”.

„Jestem tym co jem?” – rola racjonalne żywienia na co dzień. Pogadanka na temat prawidłowego odżywiania się.

Lepienie owoców i warzyw z plasteliny. Nauka piosenki „Witaminki”.

 

IV

Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma

23.10 - 27.10

· Rozbudzanie zainteresowań działalnością hobbystyczną.

· Przedstawianie przez uczniów własnych zainteresowań na forum grupy.

Rozmowa z dziećmi na temat ich zainteresowań, form spędzania czasu wolnego. Prezentacja przez dzieci na forum ich hobby.

Pogadanka na temat: Internet - źródło rozrywki czy „pożeracz czasu”?

Mój wolny czas w cyberprzestrzeni – rozmowa kierowana.

Bądź bezpieczny w sieci – stworzenie wspólnie z uczniami wytycznych/ regulaminu/ podpowiedzi jak bezpiecznie korzystać z Internetu.

Kalambury, scenki rodzajowe „Jakie to hobby?” Układanie krzyżówki z hasłem.

Tworzenie rysunków ilustrujących hobby – wzajemne odgadywanie zainteresowań uczniów. Nauka wybranej piosenki.

LISTOPAD

I

Dla tych, którzy odeszli

30.10 - 03.11

· Przypomnienie polskiej tradycji obchodów dnia Wszystkich Świętych.        

· Wdrażanie do pielęgnowania tych zwyczajów.

· Zapoznanie z innymi nietypowymi obchodami tego święta na świecie.

Pogadanka o tradycjach Święta Zmarłych – jak obchodzone jest to święto w Polsce, a jak w Stanach Zjednoczonych, czy Meksyku.

Wspominamy naszych bliskich, którzy odeszli – rozmowa kierowana. Pogadanka na temat poszanowania miejsc pamięci; tradycja palenia zniczy. Przypomnienie o właściwym zachowaniu się w miejscach wiecznego spoczynku. Zapoznanie dzieci z pojęciem „żałoba”. Czytanie wierszy „Zaduszkowe płomyki”, „Płoną znicze”, ”Zaduszki”. Wyjaśnienie symboliki Grobu Nieznanego Żołnierza.

Malowanie łuny (mokre w mokrym), malowanie świecą, węglem. Rysowanie wesołych dyń.

 

II

Moja mała i duża ojczyzna

06.11 - 10.11

Święto Odzyskania Niepodległości

11.11

· Rozpoznawanie symboli Warszawy.

· Zapoznanie z legendami o Warszawie.

· Zapoznanie dzieci z topografią ich miejsca zamieszkania.

· Uzyskiwanie informacji na temat współczesnych i historycznych miejsc Warszawy.

· Kształtowanie postaw patriotycznych.

· Zapoznanie z legendą o powstaniu państwa polskiego.

· Zapoznanie z historią odzyskania przez Polskę niepodległości.

· Wdrażanie do poszanowania symboli narodowych.

Zabytki mojego miasta - oglądanie pocztówek i albumów, nazywanie budynków i pomników.

Warszawa dawniej i dziś - praca z mapą, zabawa w przewodników.

Czytanie legend warszawskich - „Legenda o Bazyliszku”, „Legenda o Syrence Warszawskiej”, „ Legenda o Złotej Kaczce”.

Praca plastyczna- tworzenie ilustracji do wybranej legendy; technika dowolna.

Rocznica odzyskania Niepodległości - co wiemy o losach naszego kraju? Zapoznanie dzieci z historią odzyskania niepodległości przez Polskę, uświadomienie ważności tego święta i konieczności jego obchodów. Rozmowa na temat odpowiedniego zachowania podczas uroczystości szkolnych czy państwowych.

Symbole narodowe – przypomnienie symboliki i znaczenia polskich symboli narodowych. Przypomnienie/zapoznanie z „Legendą o Powstaniu Państwa Polskiego”. Flaga i godło Polski – prace plastyczne.

Tworzenie kotyliona na 11 listopada.

Przypomnienie/ utrwalenie słów hymnu. Nauka wybranych Pieśni Legionowych.

 

III

Jesteśmy tolerancyjni

13.11 - 17.11

Dzień Tolerancji

16.11

· Kształtowanie u uczniów postawy tolerancji, akceptacji i wyrozumiałości dla odmiennych zachowań innych ludzi.

· Uczenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo kolegi, koleżanki.

Wyjaśnienie trudnych pojęć: „godność”, „tolerancja”, „stereotyp”, „uprzedzenie”. Czytanie bajek terapeutycznych rozwijających postawę tolerancji, uczących szacunku i akceptacji innych osób (np. A. Łaba „Grzyb Borowik” , M. Malicka „Pajączek”).

Zabawy i gry integracyjne uczące wyrozumiałości i tolerancji.

Praca plastyczna: Metamorfoza - jak mógłbym wyglądać? - rysowanie autoportretu.

„Jestem tolerancyjny” – pogadanka na temat podobieństw i różnic wynikających z pochodzenia, koloru skóry, wyznania, poglądów, inwalidztwa, itp.

 

IV

Bon ton, czyli słów kilka o dobrym wychowaniu

20.11 - 24.11

Światowy Dzień Życzliwości

21.11

· Rozwijanie postawy empatycznej.

· Doskonalenie umiejętności poprawnego zachowania się w różnych sytuacjach.

· Wyrabianie nawyku okazywania innym i sobie życzliwości oraz szacunku.

Pogadanka na temat kultury osobistej w szkole i poza nią. Omawianie wybranych sytuacji z życia codziennego i związanych z nimi zachowań. Wdrażanie do właściwych postaw związanych z kulturą bycia (przypomnienie

o zwrotach grzecznościowych, zasadzie uprzejmości i życzliwości wobec innych).

Savoire – vivre - co oznacza? – rozmowa kierowana. Czytanie fragmentów książki „Bon czy ton. Savoir-vivre dla dzieci” G. Kasdepke.

Rozmowy i zabawy kształtujące i utrwalające nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych.

Kulturalne zachowanie się podczas spożywania śniadania czy obiadu. Prawidłowe nakrywanie do stołu – zajęcia praktyczne. Właściwe zachowanie się w miejscach publicznych podczas uroczystości szkolnych – scenki dramowe.

Wdrażanie dzieci do poszanowania własności wspólnej i osobistej.

Zwracanie szczególnej uwagi na prawidłowe odnoszenie się uczniów do siebie, pracowników szkoły, ludzi starszych.

Dobre maniery – rozmowa kierowana, przypomnienie o trzech magicznych słowach: proszę, przepraszam, dziękuję.

 

V

Andrzejki – zwyczaje ludowe

27.11 - 01.12

· Zapoznanie z tradycjami wieczorów andrzejkowych.

· Umacnianie więzi między uczniami poprzez wspólną zabawę.

Imieniny – święta imion – tradycja obchodzenia imienin (andrzejki, katarzynki). Poznajemy znaczenia naszych imion.

„W świecie magii i czarów” – pogadanka na temat zwyczajów wieczorów andrzejkowych, zapoznanie z wybranymi wróżbami.

Tworzenie rekwizytów do wróżb i dekoracji w sali. Rozwiązywanie zagadek i krzyżówek.

„Święty Andrzej ci ukaże, co ci los przyniesie w darze” – zabawa w przepowiadanie przyszłości – organizacja świetlicowych andrzejek.

Nocne obrazki – kolorowe wydrapywanki na czarnym tle.

GRUDZIEŃ

I

Wolontariusze –

pomocnicy Mikołaja

04.12 - 08.12

Święto Górników

04.12

Dzień Wolontariusza 05.12

Mikołajki

06.12

Dzień Praw Człowieka

10.12

· Uświadomienie dzieciom znaczenia surowców naturalnych.        

· Zapoznanie dzieci z regionami Polski, w których wydobywa się węgiel. 

· Przypomnienie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i zachęcenie do kultywowania zwyczajów świątecznych.

Zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu. Wolontariusz – kto to taki?

Zapoznanie dzieci z Barbórką – Świętem Górników.

Poznanie historii Świętego Mikołaja oraz tradycji z nim związanych w różnych regionach Polski. Portret Św. Mikołaja – praca plastyczna.

Ciekawostki – jak wygląda św. Mikołaj w wybranych krajach świata. Nauka piosenek i     wierszy o Św. Mikołaju.

Przygotowanie drobnych upominków dla najbliższych.

Pogadanka nt. sposobów sprawiania innym przyjemności.

„Mój wymarzony prezent” – pastele.

„Dziadek Mróz” – praca plastyczna z papieru i waty.

„Święty Mikołaj wśród dzieci” – praca plastyczna.

 

II

Choinkowe radości

11.12-15.12

Festiwal Zimowo- Świąteczny

· Kultywowanie tradycji obchodów Świąt Bożego

Narodzenia.

· Utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych.

· Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć związanych ze świętami.

Czytanie legendy o pochodzeniu choinki. Utrwalenie wiadomości o tradycjach i symbolach związanych z Bożym Narodzeniem.

Choinka - wyklejanie z kół.

Rysowanie i wycinanie ażurowych śnieżynek.

Wykonanie kartek świątecznych dla najbliższych, wspólne redagowanie życzeń.

Choinka w moim domu – projekt dekoracji.

Słuchanie/ nauka wybranych kolęd/ pastorałek. Nauka wierszy o tematyce świątecznej lub zimowej.

„Anielskie dekoracje” - wykonanie ozdób choinkowych, kartek z życzeniami i dekoracji świątecznej.

Słuchanie i śpiewanie kolęd i pastorałek.

 

III

Jest taki dzień…

18.12 - 22.12

· Kultywowanie tradycji obchodów Świąt Bożego

Narodzenia.

· Utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych.

· Kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć związanych ze świętami.

· Umacnianie więzi między uczniami i wdrażanie do

kulturalnego zachowania się przy stole.

„Wigilijne menu” – przeglądanie książek kucharskich, układanki, zagadki.

„Noc cudów” - czytanie wybranych opowiadań wigilijnych;

„Przy wigilijnym stole” – składanie życzeń i wspólne śpiewanie kolęd. Poznanie historii powstania kolędy „Cicha noc”;

„Dziewczynka z zapałkami” – czytanie baśni. Rozmowa na temat przesłania baśni, uczuć związanych ze świętami i zwyczajami panującymi w domach.

Gawęda o symbolach, zwyczajach i tradycjach bożonarodzeniowych.

Oglądanie filmów o tematyce świątecznej.

Organizacja wigilijnych spotkań w świetlicach – życzenia świąteczne.

23. 12 – 01. 01 PRZERWA ŚWIĄTECZNA

STYCZEŃ

I

Witamy Nowy Rok

02.01 - 06.01

Święto Trzech Króli

06.01

· Wdrażanie dzieci do wypowiedzi na forum.

· Zapoznanie z tradycyjnymi przysłowiami dotyczącymi Nowego Roku.

· Utrwalenie nazw miesięcy i pór roku oraz sposobów mierzenia czasu.

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat minionych świąt, sylwestra i Nowego Roku. Redagowanie postanowień i życzeń noworocznych dla bliskich, kolegów i koleżanek. Zapoznanie dzieci z wierszem „Dwunastu Braci” J. Kriesta. Tworzenie ilustracji do tekstu.

Czytanie i wyjaśnienie przysłów i porzekadeł na Nowy Rok. Zagadki związane z miesiącami. Praca plastyczna – sylwestrowe fajerwerki. Ciekawostki kalendarzowo – czasowe (strefy czasowe, sposoby pomiaru czasu dawniej i dziś). Historia zegara – rozmowa o rodzajach zegarów.

„Jak się miesiące sprzeczały” – słuchanie bajki M. Kwietniewskiej.

Rola czasu w życiu człowieka - na co jest czas w dzieciństwie, a jak należy go wykorzystywać w życiu dorosłym – rozmowa kierowana.

 

II

Bezpieczna zima

08.01  - 12.01

· Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami spędzania czasu wolnego.

· Wdrażanie do zadbania o własne bezpieczeństwo na śniegu i lodzie, podczas ferii zimowych.

· Zapoznanie dzieci ze znaczeniem hasła „Ruch to zdrowie”.

· Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie codziennego sportu.

Rozmowy na temat zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie - zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych. Niebezpieczeństwo zabaw w pobliżu jezdni – pogadanka.

Zimowe dyscypliny sportowe. Gry i zabawy dramowe pt. „Odgadnij dyscyplinę sportu”. „Ruch to zdrowie” – rola aktywności fizycznej w naszym życiu – pogadanka.

Dyscypliny olimpijskie – prezentacja.

Rozmowa o prawidłowym ubieraniu się zimą. Jak dbać o swoje zdrowie zimą – rozmowa kierowana.

Praca plastyczna - „Bezpieczna zima”, „Bezpiecznie na śniegu i lodzie”, „Moja ulubiona zimowa dyscyplina sportowa”.

Jak ciekawie spędzić ferie zimowe – burza mózgów. Szukanie pomysłów na atrakcyjne wykorzystanie czasu wolnego.

Nauka piosenek i wierszy o tematyce zimowej.

15.01 – 28.01 FERIE ZIMOWE

STYCZEŃ / LUTY

I

Karnawałowe szaleństwa

29.01 – 02.02

· Kształcenie umiejętności kulturalnej zabawy.

· Wyrabianie wrażliwości estetycznej.

Pogadanka nt. tradycji balów karnawałowych. Bale Karnawałowe kiedyś i dziś .

Tworzenie masek karnawałowych.

Projektowanie strojów, tworzenie katalogu mody karnawałowej. Pokaz mody karnawałowej.

Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek z hasłem –„Nowy Rok” i „Karnawał”.

Organizacja zabawy karnawałowej w świetlicy.

Zabawy rytmiczno-ruchowe przy muzyce dyskotekowej, dziecięcej i młodzieżowej (karaoke i aerobic).

 

II

W zimowej szacie

05.02 - 09.02

· Obserwacja środowiska i zmian w nim następujących.

· Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

· Wyrabianie u dzieci opiekuńczego stosunku do zwierząt oraz gotowość w niesieniu im pomocy.

· Kształtowanie postawy troski o ptaki i bezdomne zwierzęta.

Pani Zima mrozem trzyma. Zmiany zachodzące w przyrodzie. Cykliczność pór roku, określanie charakterystycznych cech zimy- rozmowa kierowana.

Jak należy opiekować się zwierzętami w zimie? –wypowiedzi dzieci. Konieczność dokarmiania ptaków zimą – pogadanka.

Zwierzęta, które zapadają w sen zimowy- rozmowa kierowana oraz prezentacja multimedialna.

Ornitolog – kto to taki? Ptaki – orgiami płaskie. Zimowy krajobraz - praca plastyczna

Ptasia stołówka - wspólnie budujemy karmniki dla ptaków.

Słuchanie piosenek o zimie, słuchanie utworu A.Vivaldiego „Cztery pory roku.

Zima” – tworzenie zimowego pejzażu. Wspólne śpiewanie piosenek o tematyce zimowej.

Wspólne zabawy na śniegu.

 

III

Magia przyjaźni

12.02 - 16.02

Walentynki 14.02

· Zaznajomienie dzieci z terminami określającymi różne pozytywne uczucia.

· Nauka umiejętności mówienia o pozytywnych uczuciach oraz okazywania ich.

· Uświadomienie dzieciom potrzeby przyjaźni i jej znaczenia w życiu człowieka.

· Kształtowanie u dzieci prawidłowych postaw prospołecznych.

Pozytywne uczucia - znamy i wymieniamy – wypowiedzi słowne dzieci nt. uczuć takich jak: miłość, szacunek, sympatia, radość itd.

Czym jest przyjaźń w życiu człowieka? Czy są nam potrzebni przyjaciele? - rozmowa kierowana.

Okazujemy sobie przyjaźń - powiem ci coś miłego - zabawa integracyjna. Odczytanie opowiadania „ Bajka o dwóch ołówkach”. Dyskusja na temat bohaterów bajki i odpowiedź na pytania:

- Kto to jest przyjaciel? – Po czym poznać prawdziwą przyjaźń? – Co jest najważniejsze w przyjaźni? – Kto zasługuje na naszą przyjaźń?

Cechy dobrego przyjaciela - wykonanie plakatu w grupach. Portret przyjaciela - praca plastyczna.

 

IV

Zimowe wieczory w baśniowym świecie

19.02 - 23.02

· Rozbudzanie zamiłowania do obcowania z książką.

· Promowanie czytelnictwa wśród dzieci.

· Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

· Zaznajomienie dzieci z literaturą dziecięcą, bajkami oraz baśniami.

· Rozwijanie dziecięcej wyobraźni.

· Rozwijania zainteresowania kulturą innych narodów poprzez czytanie baśni różnych stron świata.

Dlaczego warto czytać baśnie?- wypowiedzi dzieci.

Czym charakteryzuje się baśń- budowa, treść, bohaterowie? - rozmowa kierowana.

Rozmowa kierowana – co to jest „bajka”, czy lubicie czytać bajki i baśnie? Jeśli tak to dlaczego? Różnica między bajka a baśnią – czytanie wybranych bajek Krasickiego i baśni braci Grimm i H. Ch. Andersena.

„Jestem bohaterem z bajki” – scenki dramowe. Dzieci za pomocą ruchów, mimiki lub mowy naśladują ulubionych bohaterów i próbują odgadnąć z jakiej bajki jest ta postać.

„Jaka to bajka”? – odgadywanie tytułów bajek po fragmentach.

Poznajemy baśnie z różnych stron świata - czytanie fragmentów lub całych utworów.

Moja ulubiona baśń - wypowiedzi dzieci.

Wykonanie ilustracji do dowolnej baśni – technika dowolna. Słuchowisko - dowolna baśń.

 

V

Przemocy i agresji mówię: STOP!

26.02 - 01.03

· Kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich.

· Kształtowanie zasad kultury osobistej i szacunku dla innych.

· Nauka opanowania złości i agresji.

· Nauka prawidłowych sposobów reagowania w sytuacjach konfliktowych.

Poznajemy pojęcie agresji, jak się zachować w sytuacji gdy jesteśmy świadkami lub ofiarami agresji, gdzie szukać pomocy – rozmowa kierowana.

Dlaczego warto być miłym i uprzejmym – burza mózgów.

Uczymy się rozpoznawać różne uczucia i emocje. Jak poradzić sobie z własnym gniewem – propozycje dzieci. Sztuka rozwiązywania konfliktów. Rozmowa na temat rozwiązywania konfliktów bez przemoc. Opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji poprzez ćwiczenia „kartki złości”. Czytanie opowiadania "Ważne słowa".

Rozmowy na temat kulturalnego zachowania – odgrywanie scenek z magicznymi słowami "proszę, dziękuję, przepraszam".

Ćwiczenie różnych technik zapanowania nad własnymi negatywnymi emocjami. Jak wygląda złość?- praca plastyczna (farby, kredki).

Czym różnię się od innych? Różnice nie są złe – stereotypy.

MARZEC

I

W zdrowym ciele zdrowy duch

04.03 - 08.03

Dzień Kobiet

08.03

· Utrwalenie zachowań prozdrowotnych.

· Rozwijanie świadomości prozdrowotnej.

· Wdrażanie do dbałości o własne zdrowie i bezpieczeństwo podczas zabaw na boisku szkolnym.

· Wdrażanie dzieci do dbania o własne zdrowie, właściwego odżywiania, higieny osobistej oraz uprawiania sportu, kształtowania nawyków higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki.

Rozmowa na temat znaczenia zdrowia i czynników warunkujących prawidłowy rozwój. Zwrócenie uwagi na właściwe odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie codziennego sportu.

Pogadanka "Komputer - przyjaciel czy wróg?" Nasze bezpieczeństwo w Internecie – rozmowa kierowana nt. zagrożeń związanych z korzystaniem z sieci.

„Aktywny wypoczynek" - swobodne wypowiedzi dzieci.

Stworzenie przez dzieci menu na temat „Zdrowa żywność = zdrowe ciało”.

Wykonanie pracy plastycznej na temat zdrowej żywności „Moje ulubione owoce i warzywa”.

Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa. Jakie są ich wartości odżywcze?

Rozwiązywanie rebusów - jaki to sport. Układanki obrazkowe.

„W zdrowym ciele zdrowy duch”- praca plastyczna, interpretacja powiedzenia.

„Moja ulubiona dyscyplina sportowa” – technika dowolna.

 

II

Przygotowania do wiosny

11.03 - 15.03

· Rozwijanie spostrzegawczości.

· Rozpoznawanie ptaków przylatujących do nas na wiosnę.

· Rozbudzanie wrażliwości na piękno przyrody.

W marcu jak w garncu - luźne wypowiedzi dzieci - cechy charakterystyczne marcowej pogody, jej zmienność – praca w grupach.

Zwiastuny wiosny: ptaki, rośliny, zwierzęta - rozmowa kierowana. Odgrywanie scenek dramowych pod hasłem „Spotkanie dwóch panien – Wiosny i Zimy”.

Tradycja topienia marzanny – rozmowa kierowana. Praca przestrzenna w grupach - „Marzanna”.

Pierwsze wiosenne kwiaty – oglądanie albumów, fotografii, gatunki roślin pod ochroną.

Wysłuchanie opowiadania: „Wiosna w lesie” oraz „Szukamy wiosny”

M. Zdzitowieckiej. Czytanie wiersza J. Brzechwy pt. „Przyjście wiosny” oraz

J. Tuwima „Ptasie radio”.

Słuchanie utworu A Vivaldiego „ Cztery pory roku. Wiosna”. Malowanie farbami portretu Wiosny.

Nauka piosenek i wierszyków o tematyce wiosennej.

Rola wody w ekosystemie, obieg wody w przyrodzie, stany skupienia – prezentacja, filmy edukacyjne.

 

III

Wielkanoc w naszych domach

18.03 - 22.03

Pierwszy Dzień Wiosny 21.03

Światowy Dzień Wody 22.03

· Tworzenie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku wypowiadanie się na tematy związane z rodziną i tradycją.

· Poznanie zwyczajów Świąt Wielkanocnych w Polsce i innych krajach europejskich.

· Zapoznanie z tradycjami i obrzędami staropolskimi.

· Zapoznanie z zasadami zachowania się przy stole świątecznym.

· Stosowanie różnych technik zdobienia.

Dzielenie się swoimi przeżyciami związanymi z okresem Świąt Wielkanocnych, zwrócenie uwagi na zwyczaje i tradycje w rodzinach - wypowiedzi dzieci.

Rozmowy na temat obyczajowości Świąt Wielkanocnych w Polsce i w innych krajach.

Wykonanie ozdób wielkanocnych: kurczaczki, zajączki, pisanki, koszyczki wielkanocne przy użyciu różnorodnego materiału.

Zgromadzenie świątecznych kart, opisywanie ich, zwrócenie uwagi na elementy umieszczone na kartach, projektowanie własnych kart i pisanie życzeń, Wysyłamy kartki świąteczne do najbliższych – umiejętne adresowanie kopert, zapoznanie z nazwą: adresat, nadawca, znajomość adresów.

Bon ton na ostrzu noża - czyli jak zachować się przy stole wielkanocnym- pogadanka.

 

IV

W koszyku wielkanocnym

25.03 - 29.03

Międzynarodowy

Dzień Teatru

27.03

· Zapoznanie się z symboliką koszyka wielkanocnego oraz zawartych w nim produktów.

Symbolika koszyka- rozmowa kierowana nt. produktów znajdujących się w koszyku wielkanocnym (baranek, jajko, chleb, sól, mięso itd.) i ich symboliki.

Wykonanie dekoracji wielkanocnych do wystroju świetlicy. Zabawy ruchowe i zgadywanki związane z Wielkanocą.

Zakładamy wielkanocny ogródek, siejemy owies, rzeżuchę. Zając z podarunkiem – praca przestrzenna.

KWIECIEŃ

I

Teatr – i ty możesz zostać aktorem

02.04 - 05.04

· Uwrażliwienie na sztukę wyższą.

· Rozbudzanie postaw twórczych.

· Pogłębienie wiadomości na temat teatru.

· Przypomnienie zasad zachowania się w teatrze.

Pogadanka na temat zachowania się w teatrze, ubioru do teatru. Dlaczego ludzie chodzą do teatru – swobodne wypowiedzi dzieci, odwoływanie się do własnych doświadczeń.

Kto pracuje w teatrze – rozmowa kierowana. Aktor i jego praca.

Prezentacja różnych zabaw aktorskich. Zabawa w rozwijanie zdań; dzieci układają zdania np. zamiast: „Motyl lata.” – „Kolorowy motyl lata radośnie nad łąką.” Zabawy w naśladowanie – uczniowie naśladują gestem i mimiką dobrze im znane zwierzęta.

Zabawa w fotografa – dziecko fotograf ustawia modela do zdjęcia. Nauczyciel odczytuje tekst, który jest odgrywany przez dzieci.

Nauka poprawnej wymowy.

Ćwiczenia w mówieniu – powtarzanie zestawu sylab od szeptu do krzyku i inne.

 

II

Wiosenne poezjowanie

08.04 -12.04

· Utrwalenie znajomości wierszy dla dzieci J. Brzechwy i J. Tuwima i innych poetów piszących dla dzieci.

· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

· Doskonalenie głośnego czytania tekstu.

Prezentacja wierszy dla dzieci Brzechwy i Tuwima. Głośne czytanie wybranych utworów przez dzieci.

Rozmowa na temat „Co i kiedy lubicie czytać?”, jakie wiersze Brzechwy i Tuwima znacie?” Rebusy i zagadki związane ze znanymi wierszami. Konkurs na najładniej odczytany wiersz.

Praca plastyczna –ilustracja do wybranego utworu J. Brzechwy.

Odczytywanie wierszy z podziałem na role.

Dramowa prezentacja wybranych utworów.

Mali poeci - tworzenie utworów wierszowanych (tematyka dowolna) przez dzieci (indywidualnie lub w grupach). Odczytywanie na forum grupy. Konkurs na najpiękniejszy wiersz.

 

III

Ziemia - nasz wspólny dom.

Rady na odpady.

15.04 - 19.04

· Rozwijanie poczucia piękna i harmonii w przyrodzie.

· Wdrażanie dzieci do szanowania Ziemi – naszej planety.

· Poszerzanie wiedzy na temat recyklingu i segregacji śmieci.

· Zachęcanie do stosowania tych zasad w życiu codziennym.

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat: "Jak szanujemy naszą planetę?" Rozmowy na temat zagrożeń środowiska - wyszukiwanie informacji w Internecie.

"Ratujmy przyrodę" - debata ekologiczna. Projektowanie znaków zakazu, które uczniowie umieściliby nad jeziorem, w górach, nad morzem aby chronić je przed zanieczyszczeniem.

"Recykling" - objaśnienie znaczenia (encyklopedia). Rodzaje, symbolika i kolorystyka znaków.

Rebusy i szarady ekologiczne. Układanie haseł o ochronie przyrody. Quiz "Czy twój dom jest ekologiczny?".

Formułowanie cech "Strażnika przyrody" – praca w grupach. "Cuda z makulatury" - praca techniczna.

 

IV

Nasze majowe święta narodowe

22.04 - 30.04

Światowy Dzień Ziemi 22.04

· Wyrabianie pozytywnego stosunku do kraju, w którym mieszkamy.

· Uwrażliwianie na wartości związane z Ojczyzną.

· Uświadomienie roli zgodnej pracy zespołowej.

· Wdrażanie do poszanowania własności swojej i cudzej.

· Okazywanie szacunku i zaufania dorosłym i ich pracy.

Pogadanka na temat obchodów świąt majowych oraz ich rangi. Dopasowywanie dat do nazw trzech świat majowych. Próba odpowiedzi na pytanie Dlaczego świętujemy? - praca w grupach.

Przypomnienie wiersza „Kto ty jesteś?” W. Bełzy. Prezentacja multimedialna o historii godła polskiego lub pokaz filmu „Polskie Symbole Narodowe”.

Zabawa w głuchy telefon (hasła przekazywane: Jesteśmy Polakami, Polska to nasza Ojczyzna).

Przypomnienie z historii - "Konstytucja 3 maja". Wyszukiwanie informacji na temat Konstytucji 3 maja w Internecie.

"Barwy majowe" – chorągiewki, biało – czerwone kwiaty – prace przestrzenne. "Godło polskie" – odwzorowywanie

Słuchanie wierszy opisujących święta majowe.

MAJ

I

Kto czyta książki, żyje podwójnie 09.05 - 10.05

· Rozwijanie zainteresowań czytelniczych.

· Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości u dzieci.

· Kształtowanie nawyku czytania.

· Rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie.

Rola książki jako źródła wzruszeń i wiedzy o świecie. Książka dawniej i dziś – pogadanka. Burza mózgów, wypisywanie różnic – praca grupach.

Twórcy literatury dla dzieci – J. Brzechwa, J. Tuwim, M. Konopnicka i inni - głośne czytanie wierszy i bajek pisarzy.

Jak powstaje książka czyli od karteczki do książeczki. Budowa książki.

Wyjaśnienie pojęć: druk, autor, pisarz, ilustrator, okładka, ilustracja. Słuchanie wierszy o książce „Moja książeczka”. „O książce”, „Książka”.

Dlaczego warto czytać książki – rozmowa. Rozmowa na temat szanowania książek.

Wizyta w bibliotece szkolnej. Rola bibliotekarza – rozmowa z panią bibliotekarką, wyjaśnienie zasad korzystania z księgozbioru. Prezentacja przez dzieci swoich ulubionych książek.

Wykonywanie zakładki do książki – wykorzystanie kolorowego papieru.

 

II

Kosmiczne podróże

13.05 - 17.05

· Poznanie wiadomości dotyczących przestrzeni kosmicznej.

· Rozwijanie wyobraźni dzieci przez zachęcenie do udziału w zabawach twórczych.

Omówienie pojęć: planeta, Układ Słoneczny, kosmos, gwiazda, gwiazdozbiór. Słońce – źródłem życia na Ziemi. Jak powstał Układ Słoneczny – pogadanka z wykorzystaniem informacji z Internetu.

Słońce – centralne ciało Układu Słonecznego – praca z Encyklopedią.

Projekcja filmu dokumentalnego pt. „ Tajemnice Słońca”. Projekcja filmu „Czerwona planeta Mars”.

Ziemia – nasza planeta. Miejsce Ziemi w Układzie Słonecznym. Oglądanie zdjęć satelitarnych Ziemi, Słońca, Księżyca, Marsa.

Prace plastyczne – „Życie na Marsie” – pastele, „Słońce” – wydzieranka, Gwiazdozbiory półkuli północnej i południowej – odwzorowywanie.

Przedstawienie krótkiej historii pierwszego człowieka w kosmosie.

Rysunek kosmity według opisu nauczyciela lub własnego pomysłu.

Zabawa ruchowa „kosmiczny chód”.

 

III

Mój dom, moja rodzina

20.05 - 24.05

Dzień Matki

26.05

· Podkreślanie ważnej roli matki, ojca w rodzinie.

· Pogłębianie szacunku dla rodziców i osób starszych.

· Kształtowanie uczuć miłości i przywiązania do rodziców.

· Wdrażanie zasad kultury na co dzień.

Rola rodziny w życiu człowieka - rozmowa kierowana. Rodzina bliższa i dalsza – wyjaśnienie pojęć takich jak kuzyn, siostrzeniec, bratowa, teściowa, itp.

Tworzenie drzewa genealogicznego swojej rodziny.

Jak mogę pomóc mamie i tacie w codziennych obowiązkach – burza mózgów.

Wykonanie upominku dla mamy i taty.

Czytanie wierszy poświęconych Dniu Mamy i Taty.

Nauka piosenek na Dzień Matki i Dzień Ojca.

 

IV

Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat

27.05 – 31.05

Dzień Dziecka

01.06

· Przypomnienie i poszerzenie wiadomości na temat praw i obowiązków dziecka.

· Uświadamianie dzieciom ich wartości oraz prawa do bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa.

· Zapoznanie z życiem i wyglądem dzieci z różnych stron świata.

· Podkreślanie znaczenia przyjaźni międzynarodowej.

· Zachęcanie do koleżeństwa, wzajemnej pomocy i życzliwości podczas zabaw.

Pogadanka na temat: „Dlaczego obchodzony jest Dzień Dziecka ? Kiedy został ustanowiony? Czy wszystkie dzieci są w tym dniu szczęśliwe?

Dzieci – ich prawa i obowiązki – dlaczego została uchwalona Konwencja Praw Dziecka. Poznanie Praw Dziecka - omówienie wybranych punktów Konwencji o Prawach Dziecka.

Dzieciństwo bez przemocy – rozmowa na temat relacji między rodzicami, a dziećmi.

Rozmowa na temat obchodów Dnia Dziecka w innych krajach.

Projekt plakatu z okazji Dnia Dziecka – technika dowolna, praca w grupach. Wszystkie dzieci nasze są – rozmowa nt. praw i obowiązków dzieci z innych krajów. Jak możemy pomóc dzieciom, których warunki życia są złe?

CZERWIEC

I

Dobre rady na wakacje!

03.06 - 07.06

· Budzenie zainteresowań krajoznawczych.

· Kształtowanie umiejętności planowania i obserwacji.

· Wskazanie miejsc turystycznie atrakcyjnych w naszym kraju.

Zapoznanie dzieci z rodzajami map i z globusem. Dlaczego warto podróżować? Co dają nam podróże? – rozmowa prowadzona Zwiedzamy cały świat. Co nam będzie potrzebne? – swobodne wypowiedzi dzieci.

Pogadanka na temat wakacyjnych planów, dzieci opowiadają o swoich wymarzonych wakacjach. Wędrówka po Polsce – miejsca które warto zobaczyć - albumy fotograficzne, prezentacje multimedialne.

Wypowiedzi dzieci na temat zakątków naszego kraju – gdzie byłam i co widziałam. Państwa sąsiadujące z Polską.

 

II

Bezpieczne wakacje

10.06 – 14.06

· Wyrabianie nawyków odpowiedniego zachowania się w sytuacji zagrożenia.

· Wdrażanie do odpowiedniego zachowania na obozach i koloniach.

· Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących poza domem.

Rozmowa na temat bezpieczeństwa podczas wakacji, swobodne wypowiedzi uczniów na temat: Jak bezpiecznie podróżować?

Zapoznanie uczniów z podstawowym wyposażeniem apteczki turystycznej. Kształcenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach – zasady udzielania pierwszej pomocy, czyli co mogę zrobić sam – nauka udzielania pierwszej pomocy (bandażowanie, dezynfekcja ran itp.).

Telefony alarmowe – rozmowa z dziećmi o sytuacjach wymagających korzystania z ważnych telefonów.

„Zgubiłem się”- zabawa dramowa.

Nauka piosenek i wierszyków o tematyce wakacyjnej.

 

III

„Co wy na to? Są wakacje i jest lato!”

17.06 - 21.06

Pierwszy Dzień Lata 20.06

· Przypomnienie i poszerzenie wiedzy na temat zjawisk przyrodniczych typowych dla lata.

· Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.

· Doskonalenie umiejętności zabawy i gry w zespole.

· Zachęcanie do racjonalnego wykorzystania wolnego czasu.

· Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wypoczynku i zabaw wakacyjnych.

· Podsumowanie całorocznej pracy.

Obserwowanie zmian, jakie nastąpiły w przyrodzie.

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat lata i sposobu spędzania czasu wolnego; słuchanie utworu A Vivaldiego „Cztery pory roku. Lato”.

Jak spędziliśmy rok w świetlicy? - refleksje nad doświadczeniami i przeżyciami w kończącym się roku szkolnym.

Świetlicowe wspomnienia – swobodne wypowiedzi dzieci. Wielkie sprzątanie – porządkujemy naszą salę.

ABC bezpieczeństwa na wakacjach- krótkie przypomnienie zasad.

 Moje wymarzone wakacje – praca plastyczna.

„Żegnaj szkoło na wesoło” – technika dowolna.

UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO 2023/2024