Wstęp
Projekt szkolny „Smocza na ludowo” powstał z potrzeby przekazywania młodemu pokoleniu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego różnych regionów Polski. Historia naszego kraju to bogactwo wszelkich tradycji i zwyczajów, które warto poznać, zrozumieć i docenić. W myśl polskiego przysłowia, które jest fragmentem wiersza S. Jachowicza: „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie” do nas nauczycieli, wychowawców należy uwrażliwianie dzieci na piękno kraju, w którym żyjemy.
Przewidywany czas realizacji projektu:
- rok szkolny 2023/24, z możliwością kontynuowania w kolejnym roku szkolnym 2024/25.
Autorzy i koordynatorzy projektu:
- Dariusz Jenderko
- Marzanna Wesołowska
Uczestnicy projektu:
- uczniowie Zespołu Szkół nr 127 w Warszawie
Główne założenia
Projekt edukacyjny jest metodą pracy uczniów nad danym zagadnieniem. Uczniowie zdobywają wiedzę, rozwijają swoje umiejętności, kształtują odpowiednie postawy wkładając więcej pracy własnej, zaangażowania, pomysłów, mają większą swobodę w realizacji zadań co wymaga również współpracy w grupach, zespole.
- Poszerzenie wiedzy nt. najbliższego środowiska, w którym żyją uczniowie, oraz różnych regionów Polski: ciekawych miejsc, ważnych postaci, zarówno historycznych jak i współczesnych, dawnych zwyczajów, gwary, sztuki, strojów, muzyki, zabaw itp.
- Kształtowanie więzi uczuciowych ze swoją miejscowością, regionem, poczucia przynależności do środowiska lokalnego, regionu i kraju.
- Wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody oraz jej poszanowanie.
- Zrozumienie związku między środowiskiem przyrodniczym, a życiem i działalnością człowieka.
- Doskonalenie umiejętności planowania pracy i prezentowanie efektów pracy.
- Rozwijanie odpowiedzialności za wykonanie zadań i współdziałania w grupie.
- Poszerzenie zainteresowań i wyobraźni twórczej ucznia.
- Wyrabianie umiejętności samodzielnego zdobywania, gromadzenia wiedzy i selekcji różnych wiadomości.
- Czerpanie radości ze wspólnie podejmowanych działań, eksplorowania natury, zdobywania nowych umiejętności.
Formy realizacji
Projekt będzie realizowany z wykorzystaniem następujących metod i form:
- obserwacja,
- burza mózgów,
- dyskusja,
- praca z książką (albumy),
- gry dydaktyczne,
- opowiadanie,
- karty zadań dla grup,
- zagadki, rebusy, quizy,
- konkursy,
- filmy dydaktyczne, prezentacje multimedialne,
- plakaty, wystawy, tworzenie własnych albumów,
- degustacja kuchni regionalnej,
- samodzielne dochodzenie do wiedzy,
- praca indywidualna, zespołowa, zbiorowa,
- wycieczki, zielone szkoły.
Wybrane regiony Polski
Turystyka i etnografia to nierozłączne elementy poznawcze, które pełnią ważną rolę w procesie edukacyjnym. Wzmacniają i rozwijają cechy takie jak: fantazja, radość z przygody i zabawy, otwartość, chęć eksperymentowania, humor, energię. Są doskonałymi formami wypoczynku, regenerują siły do pracy w szkole, podnoszą sprawność fizyczną, ułatwiają osiągnięcie celów poznawczych i wychowawczych. To tylko niektóre z zalet wycieczek szkolnych.
Przygotowując harmonogram wyjść i wycieczek warto rozpocząć od poznawania swojej „małej ojczyzny”, środowiska lokalnego, aby później rozszerzać swoją wiedzę o kolejne miejsca na turystycznej mapie Polski.
Podczas wycieczek będziemy skupiać się na poznawaniu najciekawszych miejsc, postaci historycznych, gwary, muzyki, legend, tradycji, kuchni regionalnej, spotkań z przedstawicielami Koła Gospodyń Wiejskich, spacerów po lesie – spotkanie z panem leśniczym, poznania pracy rolnika, ogrodnika itp.
Mapa naszych zainteresowań:
- Zwiedzanie Warszawy.
- Poznanie regionu Mazowsza:
- wycieczka do Sierpca (skansenu Muzeum Wsi Mazowieckiej) – zwiedzanie dawnych zagród chłopskich, drewnianego zabytkowego kościoła, dworku szlacheckiego, młynów wiatrowych, Galerii rzeźby ludowej itp.
- wycieczka do Łowickiego Parku Etnograficznego,
- Poznanie ciekawych miejsc Ziemi Świętokrzyskiej:
- Góry Świętokrzyskie,
- Muzeum Wsi Kieleckiej – Tokarnia,
- Park Jurajski w Bałtowie,
- Kraków – dawna stolica Polski.
- Mazury – kraina tysiąca jezior.
Wybór miejsc jest propozycją, może ulec zmianie w zależności od możliwości finansowych, zainteresowania uczniów i ich rodziców, zaangażowania w projekt, współpracy z wychowawcami klas.
Ewaluacja
Ewaluacją projektu interdyscyplinarnego będzie Festyn „Karcelak na Smoczej – Smocza na Karcelaku” planowany na pierwszą połowę czerwca. Wspólnej zabawie będą towarzyszyć m.in.:
- tańce regionalne,
- potrawy regionalne,
- rękodzieła
- muzyka itp.