Wstęp

      Projekt szkolny „Smocza na ludowo” powstał z potrzeby przekazywania młodemu pokoleniu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego różnych regionów Polski. Historia naszego kraju to bogactwo wszelkich tradycji i zwyczajów, które warto poznać, zrozumieć i docenić. W myśl polskiego przysłowia, które jest fragmentem wiersza S. Jachowicza: „Cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie” do nas nauczycieli, wychowawców należy uwrażliwianie dzieci na piękno kraju, w którym żyjemy.

 

Przewidywany czas realizacji projektu:

  • rok szkolny 2023/24, z możliwością kontynuowania w kolejnym roku szkolnym 2024/25.

 

Autorzy i koordynatorzy projektu:

  • Dariusz Jenderko
  • Marzanna Wesołowska

 

Uczestnicy projektu:

  • uczniowie Zespołu Szkół nr 127 w Warszawie

 

Główne założenia

Projekt edukacyjny jest metodą pracy uczniów nad danym zagadnieniem. Uczniowie zdobywają wiedzę, rozwijają swoje umiejętności, kształtują odpowiednie postawy wkładając więcej pracy własnej, zaangażowania, pomysłów, mają większą swobodę w realizacji zadań co wymaga również współpracy w grupach, zespole.

  1. Poszerzenie wiedzy nt. najbliższego środowiska, w którym żyją uczniowie, oraz różnych regionów Polski: ciekawych miejsc, ważnych postaci, zarówno historycznych jak i współczesnych, dawnych zwyczajów, gwary, sztuki, strojów, muzyki, zabaw itp.
  2. Kształtowanie więzi uczuciowych ze swoją miejscowością, regionem, poczucia przynależności do środowiska lokalnego, regionu i kraju.
  3. Wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody oraz jej poszanowanie.
  4. Zrozumienie związku między środowiskiem przyrodniczym, a życiem i działalnością człowieka.
  5. Doskonalenie umiejętności planowania pracy i prezentowanie efektów pracy.
  6. Rozwijanie odpowiedzialności za wykonanie zadań i współdziałania w grupie.
  7. Poszerzenie zainteresowań i wyobraźni twórczej ucznia.
  8. Wyrabianie umiejętności samodzielnego zdobywania, gromadzenia wiedzy i selekcji różnych wiadomości.
  9. Czerpanie radości ze wspólnie podejmowanych działań, eksplorowania natury, zdobywania nowych umiejętności.

 

Formy realizacji

Projekt będzie realizowany z wykorzystaniem następujących metod i form:

  • obserwacja,
  • burza mózgów,
  • dyskusja,
  • praca z książką (albumy),
  • gry dydaktyczne,
  • opowiadanie,
  • karty zadań dla grup,
  • zagadki, rebusy, quizy,
  • konkursy,
  • filmy dydaktyczne, prezentacje multimedialne,
  • plakaty, wystawy, tworzenie własnych albumów,
  • degustacja kuchni regionalnej,
  • samodzielne dochodzenie do wiedzy,
  • praca indywidualna, zespołowa, zbiorowa,
  • wycieczki, zielone szkoły.

 

Wybrane regiony Polski

Turystyka i etnografia to nierozłączne elementy  poznawcze, które  pełnią ważną rolę w procesie edukacyjnym. Wzmacniają i rozwijają  cechy takie jak: fantazja, radość z przygody i zabawy, otwartość, chęć eksperymentowania, humor, energię. Są doskonałymi formami wypoczynku, regenerują siły do pracy w szkole, podnoszą sprawność fizyczną, ułatwiają osiągnięcie celów poznawczych i wychowawczych. To tylko niektóre z zalet wycieczek szkolnych.

Przygotowując harmonogram wyjść i wycieczek warto rozpocząć od poznawania swojej „małej ojczyzny”, środowiska lokalnego, aby później rozszerzać swoją wiedzę o kolejne miejsca na turystycznej mapie Polski.

Podczas wycieczek będziemy skupiać się na poznawaniu najciekawszych miejsc, postaci historycznych, gwary, muzyki, legend, tradycji, kuchni regionalnej, spotkań z przedstawicielami Koła Gospodyń Wiejskich, spacerów po lesie – spotkanie z panem leśniczym, poznania pracy rolnika, ogrodnika itp.

 

Mapa naszych zainteresowań:

  1. Zwiedzanie Warszawy.
  2. Poznanie regionu Mazowsza:
  • wycieczka do Sierpca (skansenu Muzeum Wsi Mazowieckiej) – zwiedzanie dawnych zagród chłopskich, drewnianego zabytkowego kościoła, dworku szlacheckiego, młynów wiatrowych, Galerii rzeźby ludowej itp.
  • wycieczka do Łowickiego Parku Etnograficznego,
  1. Poznanie ciekawych miejsc Ziemi Świętokrzyskiej:
  • Góry Świętokrzyskie,
  • Muzeum Wsi Kieleckiej – Tokarnia,
  • Park Jurajski w Bałtowie,
  1. Kraków – dawna stolica Polski.
  2. Mazury – kraina tysiąca jezior.

Wybór miejsc jest propozycją, może ulec zmianie w zależności od możliwości finansowych, zainteresowania uczniów i ich rodziców, zaangażowania w projekt, współpracy z wychowawcami klas.

 

Ewaluacja

Ewaluacją projektu interdyscyplinarnego będzie Festyn „Karcelak na Smoczej – Smocza na Karcelaku” planowany na pierwszą połowę czerwca. Wspólnej zabawie będą towarzyszyć m.in.:

  • tańce regionalne,
  • potrawy regionalne,
  • rękodzieła
  • muzyka itp.