WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO

ORAZ PROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGO

ROK SZKOLNY 2024/2025

ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 127 UL. SMOCZA 19 WARSZAWA

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 389 IM. STEFANA STARZYŃSKIEGO

 

Podstawa prawna:

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego  (Dz. U. poz. 325) ogłoszono dnia 20 lutego 2019 r.
obowiązuje od dnia 1 września 2019 r.

Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.

TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA PRZEDSZKOLI,
ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

  1. Poznanie siebie

Dziecko:

  • określa, co lubi robić;
  • podaje przykłady różnych zainteresowań;
  • określa, co robi dobrze;
  • podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
  1. Świat zawodów i rynek pracy

Dziecko:

  • odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
  • podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie, oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby;
  • wskazuje zawody zaangażowane w powstawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę;
  • podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • opowiada o sobie w grupie rówieśniczej.
  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Dziecko:

  • nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej);
  • nazywa czynności, których lubi się uczyć.
  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Dziecko:

  • opowiada, kim chciałoby zostać;
  • na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu;
  • podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.


TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA KLAS I-VI SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

A. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III szkół podstawowych

  1. Poznanie siebie

Uczeń:

  • opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
  • prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
  • podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
  • podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
  • podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
  1. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

  • odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
  • podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
  • opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
  • omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
  • opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
  • posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

  • uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
  • wskazuje treści, których lubi się uczyć;
  • wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

  • opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
  • planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
  • próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.

B. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI szkół podstawowych

  1. Poznawanie własnych zasobów

Uczeń:

  • określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
  • wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
  • podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
  • prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
  1. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

  • wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
  • opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
  • podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
  • posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
  • wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

  • wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów, oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
  • wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
  • samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

  • opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
  • planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
  • próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.

TREŚCI PROGRAMOWE Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO DLA KLAS VII I VIII SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

  1. Poznawanie własnych zasobów

Uczeń:

  • określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
  • rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
  • dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
  • rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
  • rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
  • określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
  • określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

  1. Świat zawodów i rynek pracy

Uczeń:

  • wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
  • porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
  • wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
  • uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
  • analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
  • wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
  • dokonuje autoprezentacji;
  • charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.

 

  1. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie

Uczeń:

  • analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
  • analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
  • charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
  • określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

  1. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Uczeń:

  • dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
  • określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
  • identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
  • planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.

 

ZAŁOŻENIA OGÓLNE

Celem doradztwa zawodowego realizowanego w szkole jest przygotowanie uczniów do refleksyjnego wyboru dalszej ścieżki kształcenia oraz zawodu.

Doradztwo zawodowe realizowane w Szkole Podstawowej nr 389 ukierunkowane jest na:

  • rozwijanie kompetencji karierowych ucznia
  • wspieranie kompetencji doradczych nauczycieli
  • wspieranie kompetencji doradczych rodziców

 

Cele ukierunkowane na ucznia:

  • rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń
  • rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych
  • rozwijanie wiedzy o rynku pracy
  • rozwijanie wiedzy zawodoznawczej
  • kształtowanie umiejętności krytycznej analizy procesów zachodzących na rynku pracy
  • rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i zawodowych
  • kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także w kontekście edukacji całożyciowej
  • przygotowanie do możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika
  • rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie
  • rozwijanie umiejętności uczenia się
  • kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
  • redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.

 

Cele ukierunkowane na nauczycieli:

  • budowanie zaangażowania w zakresie realizowania procesów wspierania decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia
  • aktualizacja wiedzy na temat systemu edukacji i systemu kształcenia w zawodach
  • rozwijanie kompetencji doradczych nauczycieli
  • wskazanie na źródła informacji dotyczące ofert edukacyjnych i doradczych.

 

Cele ukierunkowane na rodziców:

  • aktualizacja wiedzy na temat systemu edukacji i systemu kształcenia w zawodach
  • aktualizacja wiedzy na temat ofert warszawskich szkół ponadpodstawowych
  • aktualizacja wiedzy na temat procedur rekrutacyjnych do szkół ponadpodstawowych
  • udzielanie pomocy w procesie rozpoznawania predyspozycji zawodowych ucznia
  • rozwijanie kompetencji doradczych rodzica, wskazanie obszarów wsparcia doradczego
  • wzmacnianie proaktywnej postawy rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych przez ich dziecko
  • wskazanie rodzicom aktualnych i rzetelnych merytorycznie źródeł informacji

 

Formy pracy

  • obowiązkowe zajęcia z doradztwa zawodowego dla klasy VII
  • lekcje z wychowawcą
  • doradztwo indywidualne (realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej)
  • warsztaty doradcze realizowane we współpracy z sojusznikami
  • spotkania z ekspertami
  • wycieczki zawodoznawcze
  • spotkania z rodzicami
  • formy wizualne – strona internetowa i fb szkoły, gazetki.

 

Metody pracy:

  • praca indywidualna, grupowa, zbiorowa,
  • burza mózgów,
  • mini-wykład,
  • plakat, film, gry dydaktyczne,
  • skojarzenia,
  • zdania niedokończone,

Celem orientacji zawodowej w klasach w OP i klasach I–III szkoły podstawowej jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz  stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.

 Realizacja podstawy programowej w zakresie orientacji zawodowej będzie odbywała się poprzez:

  • wyjścia, wycieczki np. do zakładów pracy,
  • spotkania z ludźmi wykonującymi określone zawody,
  • zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w oparciu o programy nauczania: „Elementarz Odkrywcy” wyd. Nowa Era, „A to ciekawe”, „Super Smyki” wyd. Mac,
  • zajęcia tematyczne w świetlicy szkolnej „W świecie zawodów”,
  • gry i filmy dydaktyczne,
  • kolorowanki,
  • kąciki tematyczne,
  • współpraca z Fundacją „Jeden Muranów”,
  • kiermasze charytatywne, wolontariat,
  • scenariusze lekcji dostępne na stronach internetowych https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/

 

 

Klasy IV-VI

Cele ogólne:

  • Rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów i ograniczeń, predyspozycji i uzdolnień
  • Rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych
  • Rozwijanie wiedzy o rynku pracy
  • Rozwijanie wiedzy zawodoznawczej
  • Rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie
  • Rozwijanie umiejętności uczenia się
  • Kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej
  • Redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej.

Realizacja podstawy programowej w zakresie orientacji zawodowej w klasach IV – VI będzie realizowana:

  • na lekcjach wychowawczych bazujących na. scenariuszach dostępnych na stronie www.ore.edu.pl i pod linkiem https://doradztwo.ore.edu.pl/programy-i-wsdz/
  • poprzez udział w wyjściach, wycieczkach np. do zakładów pracy,
  • na spotkaniach z ludźmi wykonującymi określone zawody,
  • poprzez gry i filmy dydaktyczne,

 

Klasa VII - VIII

Cele ogólne:

  • rozwijanie wiedzy ucznia na temat własnych zasobów, ograniczeń, predyspozycji, zainteresowań zawodowych i uzdolnień,
  • rozwijanie umiejętności analizowania własnych zasobów i ograniczeń w kontekście planów i aspiracji zawodowych,
  • rozwijanie wiedzy o rynku pracy,
  • rozwijanie wiedzy zawodoznawczej i wiedzy o rynku usług edukacyjnych,
  • rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji, zasobów i sojuszników sprzyjających planowaniu i realizacji celów edukacyjnych i zawodowych,
  • kształtowanie umiejętności planowania ścieżek edukacyjnych i zawodowych, także  w kontekście edukacji całożyciowej,
  • rozwijanie kompetencji związanych z procedurami rekrutacyjnymi w obszarze edukacji i rynku pracy,
  • przygotowanie do możliwych ról na rynku pracy – pracownika, pracodawcy, współpracownika,
  • rozwijanie kompetencji miękkich, szczególnie tych związanych z pracą zespołową, planowaniem, ustalaniem priorytetów i zarządzaniem zadaniami w czasie, autoprezentacją
  • rozwijanie umiejętności uczenia się,
  • kształtowanie postawy szacunku wobec pracy własnej i cudzej,
  • redukowanie społecznych i kulturowych stereotypów dotyczących aktywności zawodowej..

Realizacja podstawy programowej w zakresie doradztwa zawodowego w klasach VII - VIII:

  • obowiązkowe zajęcia z doradcą zawodowym,
  • lekcje wychowawcze,
  • konsultacje z pedagogiem, psychologiem szkolnym,
  • lekcje biblioteczne,
  • konsultacje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej przy ul. Zawiszy 13,
  • spotkania z przedstawicielami wybranych zawodów,
  • warsztaty, szkolenia w ORE https://doradztwo.ore.edu.pl/gdzie-znajde-pomoc/
  • informacje w Urzędzie Pracy,
  • kiermasze charytatywne, wolontariat,
  • warsztaty dla uczniów we WCIES,
  • współpraca z Fundacją „Jeden Muranów”,
  • inne, wynikające z realizacji programu w ciągu roku szkolnego.

OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA Z DORADCĄ ZAWODOWYM

Tematyka zajęć w klasie VII

  1. Formuła optymalnego wyboru zawodu
  2. Moje zasoby i ograniczenia, czyli szczęściu warto sprzyjać
  3. Oferty edukacyjne po szkole podstawowej, czyli gdzie i jak mogę się dalej rozwijać
  4. Bogaty świat zawodów
  5. Zawód, który do mnie pasuje
  6. 7 nawyków skutecznego nastolatka
  7. Dobry plan drogą do sukcesu
  8. Dobra praca, kiepska praca – co warto brać pod uwagę wybierając zawód?
  9. Co warto brać pod uwagę wybierając kolejne etapy kształcenia?
  10. Jak analizować oferty szkół ponadpodstawowych?

 

Literatura dla ucznia

  • Magnowski „Informator o zawodach szkolnictwa branżowego” Ośrodek Rozwoju Edukacji
  • Cottrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2007
  • Covey S., 7 nawyków skutecznego nastolatka, Rebis, Poznań 2011
  • Górczyński M., Obidniak D., Pfeiffer A., Suliga M., Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2017
  • Zawadka M., Chcę być kimś. Cz. 1,2,3, Wydawnictwo Mind&dream 2016

 

 

Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego

Tematyka działań

Liczba oddziałów, których dotyczą zadania

Metody i formy realizacji

Termin

Osoba odpowiedzialna

1

Spotkanie z zespołem ds. realizacji doradztwa zawodowego, analiza założeń programu doradztwa zawodowego na rok szkolny 2024/2025

13

dyskusja, analiza potrzeb

wrzesień

Doradca zawodowy

2

Diagnoza potrzeb doradczych uczniów

klasa VII

klasa VIII

Sondaż (ankieta)

Dyskusja grupowa

październik

Doradca zawodowy

3

Diagnoza planów i aspiracji edukacyjnych i zawodowych

klasa VII

Klasa VIII

Sondaż

październik

Doradca zawodowy

4

Analiza danych uzyskanych z diagnozy

klasa VII

Klasa VIII

prezentacja i omówienie uzyskanych informacji; spotkanie z wychowawcą klasy, Zespołem doradztwa zawodowego,

listopad

Doradca zawodowy,

Wychowawca, Zespół doradztwa zawodowego

5

Realizacji zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla klasy VII i VIII

klasa VII

Klasa VIII

zajęcia obowiązkowe

cały rok

Doradca zawodowy

6

Aktualizacja gazetki dotyczącej doradztwa zawodowego

13

gazetka ścienna

cały semestr

Doradca zawodowy, Zespół doradztwa zawodowego

7

Indywidualne doradztwo edukacyjno-zawodowe

Uczniowie klasy VII

Indywidualne konsultacje

 Cały rok

Pedagog, psycholog, doradca zawodowy

8

Ewaluacja końcowa - Spotkanie z zespołem ds. realizacji doradztwa zawodowego, analiza realizacji założeń programu doradztwa zawodowego

wychowawcy klas

sondaż

Po koniec II semestru

Doradca zawodowy, Zespół doradztwa zawodowego

Zadania realizowane przez wychowawców i nauczycieli nie zostały ujęte w harmonogramie. Termin ich realizacji zależy od planów zajęć i lekcji wychowawczych dla poszczególnych klas.

Zajęcia oparte na współpracy z instytucjami zewnętrznymi będą warunkowane ich dostępnością.

Opracowanie: Zespół doradztwa zawodowego.

Marzanna Wesołowska – doradca zawodowy

Jolanta Karwacka – pedagog szkolny

Anna Gajewska – pedagog szkolny

Karolina Sołtysik – psycholog szkolny

Magdalena Rybicka– nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej

Magdalena Lewandowska – nauczyciel bibliotekarz

Halina Chmielewska – nauczyciel języka polskiego