Szkoła Podstawowa nr 389

im. Stefana Starzyńskiego w Warszawie

Rzecznik praw ucznia 

 

REGULAMIN SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA

W ZESPOLE SZKÓŁ NR 127 W WARSZAWIE

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 389

IM. STEFANA STARZYŃSKIEGO

 

I

1. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest przez uczniów klas IV - VIII  w wyniku demokratycznych wyborów.

2. Funkcja Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia jest dobrowolna.

3. Szkolnym Rzecznikiem Praw Ucznia może być każdy członek Rady Pedagogicznej.

4. Kadencja Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia trwa 1 rok szkolny z możliwością przedłużenia.

5. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia w sprawowaniu swojej funkcji jest niezależny i obiektywny.

 

II

1. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia wybierany jest przez wszystkich uczniów szkoły spośród wytypowanych nauczycieli, po uzyskaniu ich zgody.

2. Stanowisko Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia obejmuje kandydat, który uzyskał największą ilość głosów.

3. W przypadku uzyskania takiej samej ilości głosów przez kandydatów przeprowadza się dodatkowe głosowanie.

 

III

1. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia ściśle działa i współpracuje z Samorządem Uczniowskim, Pedagogiem Szkolnym, Dyrektorem Szkoły, nauczycielami oraz wychowawcami.

2. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.

 

IV

1. Do zadań Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia należy:

     1) upowszechnianie znajomości praw ucznia w szkole;

     2) dbanie o przestrzeganie praw ucznia;

     3) rozwiązywanie konfliktów między uczniami oraz między uczniami i nauczycielami;

     4) reprezentowanie ucznia w przypadku złamania jego praw.

 

V

1. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do:

  • swobodnego działania w ramach obowiązującego prawa;
  • uzyskania pełnej informacji dotyczącej sytuacji konfliktowej;
  • zapoznania się z opiniami stron konfliktu;
  • zasięgnięcia opinii rady Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców;
  • podjęcia mediacji ze stronami konfliktu;
  • wnioskowanie w sprawie zawieszenia kar nałożonych na ucznia i udzielenia poręczenia;
  • zwracania się o pomoc do Dyrektora Szkoły w sprawach szczególnie trudnych.

VI

1. Do obowiązków Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia należy w szczególności:

  • znajomość Statutu Szkoły, Konwencji Praw Dziecka, regulaminów szkolnych;
  • informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia;
  • interweniowanie w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych;
  • udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania;
  • informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach;
  • informowanie podczas posiedzeń Rady Pedagogicznej o występujących konfliktach i problemach;
  • przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia;
  • współpraca z Samorządem Uczniowskim w zakresie upowszechniania praw i obowiązków ucznia;
  • świadczenie pomocy uczniom w zakresie korzystania z praw i szanowania prawa innych;
  • dokumentowanie swoich działań;
  • zachowanie tajemnicy informacji uzyskanych w toku postępowania.

 

VII

1. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia podejmuje czynności, jeśli otrzyma informacje wskazujące na naruszenie praw uczniów.

2. Wniosek kierowany do Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której sprawa dotyczy, a także określić przedmiot sprawy.

 

VIII

1. Środki działania Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia:

1) załatwianie indywidualnych skarg;

2) sporządzanie raportów dotyczących wykrytych naruszeń prawa w szkole;

3) udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw.

 

IX

1. Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje na:

  • wniosek ucznia;
  • wniosek wychowawcy;
  • wniosek organów: Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców;
  • z własnej inicjatywy.

X

1. Sprawy rozstrzyga się na drodze negocjacji, porozumienia  i wzajemnego poszanowania;

2. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami konfliktu;

3. W przypadku nie załatwienia sporu w sposób polubowny decyzję w przedmiotowej sprawie podejmuje Dyrektor Szkoły.

 

XI

1. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:

  • zapoznanie się z opinią obu stron;
  • podjęcie mediacji ze stronami współpracy z wychowawcą oddziału;
  • skierowanie sprawy do pedagoga szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu;
  • w dalszym trybie postępowania zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej;
  • ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor Szkoły.

2. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:

  • zapoznanie z opinią obu stron;
  • podjęcie mediacji ze stronami;
  • zasięgnięcie opinii, w zależności od potrzeb: pedagoga szkolnego, Rady Pedagogicznej;
  • wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

3. O podjętych działaniach i mediacjach informuje się zainteresowanie strony.

 

XII

1. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia może zrezygnować z pełnienia funkcji z ważnych dla niego powodów.

2. Szkolny Rzecznik Praw Ucznia może być odwołany z pełnionej funkcji przez Dyrektora Szkoły, na wniosek Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców.

3. W przypadku odwołania lub rezygnacji z pełnionej funkcji, Samorząd Uczniowski w ciągu 14 dni organizuje kolejne wybory na urząd Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia.

4. Kadencja wybranej w ten sposób osoby upływa wraz ze statutowym końcem.